Zdobycie kontraktu w przetargu publicznym daje możliwość rozwoju firmy i budowania jej reputacji. Jednak na drodze do wygrania przetargu stoją warunki i formalności, które mogą skutecznie utrudnić ten proces dla przedsiębiorców. Jednym z częściej pojawiających się problemów jest unieważnienie przetargu, które może nastąpić nie tylko podczas składania ofert, ale także po wyborze najkorzystniejszej oferty. Warto zatem wiedzieć czego następstwem jest unieważnienie postępowania PZP oraz poznać sposoby na uniknięcie unieważnienia przetargu po wyborze oferty.
Unieważnienie przetargu — najczęstsze przyczyny
Według ustawy Prawo zamówień publicznych,
unieważnienie postępowania PZP jest możliwe w kilku przypadkach. Najczęstszymi z nich są:
- brak ważnych ofert — zamawiający może unieważnić przetarg, gdy żadna z ofert nie spełnia wymagań lub żadna nie została przyjęta,
- błędy formalne – błędy w dokumentacji przetargowej, nieprawidłowo przeprowadzona procedura lub niezgodność z przepisami prawa mogą zakończyć się unieważnieniem przetargu,
- istotna zmiana okoliczności – kontrakt może zostać anulowany, gdy z przyczyn niezależnych od zamawiającego dalsze prowadzenie postępowania lub realizacja zamówienia nie są już uzasadnione,
- zbyt wysoka cena – do unieważnienia postępowania PZP może dojść, gdy przedłożone oferty przekraczają budżet zamawiającego, co uniemożliwiłoby mu wypłacenie należnego wynagrodzenia firmie wykonującej usługę.
- wycofanie się zamawiającego – zamawiający może unieważnić postępowanie, jeżeli nie przyznano mu środków publicznych, które miały zostać przeznaczone na sfinansowanie zamówienia. Taka sytuacja pozbawiłaby instytucję prowadzącą przetarg możliwości zapłacenia za wykonaną usługę.
Unieważnienie postępowania PZP – jak się przed tym uchronić?
Choć to zamawiający decyduje się na
unieważnienie przetargu, to jednak przedsiębiorcy mogą sprawić, aby ich szanse na zdobycie kontraktu się zwiększyły.
Analiza dokumentacji przetargowej
Przed złożeniem oferty należy dokładnie przeanalizować warunki zamówienia i upewnić się, że firma spełnia wszystkie wymagania. Szczególną uwagę warto zwrócić na kryteria oceny ofert, warunki finansowe oraz wymagania dotyczące doświadczenia, które są kluczowymi czynnikami definiującymi szanse na zdobycie kontraktu.
Realistyczne kalkulacje finansowe
Zaniżona cena oferty może zostać odebrana negatywnie przez zamawiającego, zaś zbyt wysoka może przekroczyć budżet. Takie sytuacje niejednokrotnie skutkowały unieważnieniem przetargu, warto zatem dokonać realistycznych kalkulacji finansowych i złożyć ofertę, której cena będzie nie tylko zgodna z prawdą i sensowna, lecz także konkurencyjna.
Zabezpieczenie formalne oferty
Niezwykle ważne jest sprawdzenie, czy dokumenty składane w ramach przetargu są kompletne i poprawnie wypełnione. Warto skorzystać z pomocy osób specjalizujących się w obszarze zamówień publicznych. Specjaliści z pewnością pomogą sprawdzić, czy dokumentacja jest zgodna z wymaganiami określonymi w ofercie.
Weryfikacja budżetu zamawiającego
Brak wystarczających środków finansowych to jeden z najczęstszych powodów unieważnienia przetargu. Warto się upewnić, czy budżet zamawiającego pokryje cenę oferty. Można to zrobić, analizując wcześniejsze postępowania PZP i wartości ofert, a także kontaktując się z zamawiającym, aby uzyskać odpowiednie informacje.
Monitorowanie przebiegu przetargu
Warto śledzić przebieg postępowania przetargowego oraz sprawdzać, czy w ogłoszeniu przetargowym nie pojawiły się zmiany, które mogłyby wpłynąć na ocenę oferty lub na realizację zamówienia. W takich sytuacjach, aby uniknąć pomyłek i nieporozumień warto skontaktować się z zamawiającym i zadać odpowiednie pytania.
Odwołania w przypadku nieprawidłowości
Gdy do unieważnienia przetargu doszło w sposób budzący wątpliwości, wtedy wykonawca może wnieść odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO). Taka procedura odwoławcza umożliwia zakwestionowanie decyzji zamawiającego, nawet gdy miejsce ma
unieważnienie przetargu po wyborze oferty.
Szkolenia zamówienia publiczne — pomoc w przetargu
Szkolenia zamówienia publiczne to kursy, które oferują wiedzę, narzędzia i techniki, pomagające przedsiębiorcom wygrywać przetargi i rozwijać firmę. Szkolenia te obejmują warsztaty praktyczne i szkoleniowe oraz analizy przypadków, które umożliwiają zrozumienie procesu zamówień publicznych i ułatwiają zdobywanie kontraktów. Firma SEMPER jest jednym z czołowych przedsiębiorstw w tej dziedzinie i oferuje ona wiele kursów z zakresu zamówień publicznych. Uczestnicy mogą zdobyć wiedzę przydatną podczas aplikowania w przetargach oraz w późniejszych etapach tego procesu. Ze
szkoleń przygotowanych i prowadzonych przez ekspertów w swoich dziedzinach przedsiębiorcy mogą się także dowiedzieć, dlaczego dochodzi do unieważnienia postępowania PZP i co zrobić w takiej sytuacji. W swojej ofercie firma SEMPER ma również szkolenia online, oferujące uczestnikom większą elastyczność.