Znajdź na stronie:
telefon: 61 307 03 03
tel. kom.: 508 393 926
e-mail: info@szkolenia-semper.pl Kontakt
NEWSLETTER

Zapisz się
Organizacja szkoleń Semper Blog Podstawowe zasady biznesowego savoir vivre – sprawdź, jak nie popełnić gafy

Podstawowe zasady biznesowego savoir vivre – sprawdź, jak nie popełnić gafy

Podstawowe zasady biznesowego savoir vivre – sprawdź, jak nie popełnić gafy

Wyrażenie „savoir vivre” pochodzi z języka francuskiego i jest połączeniem dwóch czasowników – „savoir”, czyli „wiedzieć” i „vivre” – żyć. Savoir vivre jest więc znajomością życia, a dokładniej norm i dobrych manier w nim obowiązujących. Wbrew pozorom nie są to przestarzałe reguły, ale zasady, których przestrzeganie stawia nas w dobrym świetle. Warto więc je znać, szczególnie gdy w grę wchodzi spotkanie biznesowe i ogólnie pojęty savoir vivre w pracy. Zasady można podzielić na kilka kategorii. Zobacz, jak odpowiednio je zastosować.

Ubiór

Ubiór jest naszą wizytówką w każdej sytuacji i warto zadbać o to, aby był dopasowany do okoliczności. W większości branż obowiązuje specyficzny „dress code”, czyli zasady doboru ubrań oraz dodatków. W biznesie są to przede wszystkim stonowane kolory (głównie czerń, biel, beż, granat i szarości) oraz minimum dodatków. Ubranie powinno być zawsze schludne i o odpowiedniej długości. Ta druga kwestia jest szczególnie ważna w przypadku kobiet, gdyż w dobrym guście jest ubiór spódnicy kończącej się lekko nad kolanem.

Wygląd

Wygląd częściowo łączy się z ubiorem. Jednak warto o nim wspomnieć, ponieważ opowiada przede wszystkim o ogólnej prezencji. W tym przypadku najważniejsze są dłonie. To na nie zwraca uwagę zdecydowana większość nowopoznanych osób. Ręce powinny być zadbane i wypielęgnowane, a w przypadku kobiet można pokusić się o ozdobienie paznokci stonowanym kolorem. Następną kwestią jest makijaż, który powinien być lekki i naturalny. Nie powinien więc przypominać wieczorowego makijażu, który jest dobry na nieformalne spotkania. Warto zwrócić uwagę również na włosy. Zarówno u mężczyzn, jak i u kobiet powinny być zadbane i schludnie uczesane.

Gazeta Business

Postawa

W spotkaniach biznesowych niezwykle ważna jest komunikacja niewerbalna. Mowa ciała, postawa, gestykulacja to cechy, na które odbiorcy zwracają uwagę nawet nieświadomie. Warto więc zastanowić się nad tym aspektem. Jego zaniedbanie może wpłynąć na obraz naszej osoby. Do najważniejszych zasad należą:

- utrzymywanie kontaktu wzrokowego,

- uśmiech,

- prosta postawa z lekko uniesionym podbródkiem,

- stonowana gestykulacja, której zadaniem jest podkreślenie wagi wypowiadanych słów,

- swobodna sylwetka podczas stania.

Spotkania biznesowe

Spotkania biznesowe to okazje do pełnego zademonstrowania znajomości savoir vivre w pracy. Rządzą się one swoimi prawami i ich etykieta powinna być ściśle przestrzegana. Najważniejsza jest oczywiście hierarchia. W biznesie zawsze ważniejsza jest osoba na wyższym stanowisku, bez względu na jej wiek lub płeć. W parze z hierarchią idzie odpowiednie tytułowanie. Należy więc pamiętać o właściwych sformułowaniach typu: „prezes” lub „dyrektor”.

Wymieniając się wizytówkami w czasie spotkania biznesowego, należy poświecić im odpowiednią uwagę. Kartonik podaje się zawsze z ręki do ręki, gdyż przesunięcie go po blacie stołu jest uważane za niegrzeczne. Ponadto po otrzymaniu wizytówki trzeba uważnie ją przeczytać przed schowaniem, co jest równoznaczne z okazaniem szacunku jej właścicielowi.

Podanie ręki

Pozostałe zasady savoir vivre w biurze

Biznesowy savoir vivre obowiązuje także w biurze. Prowadzenie rozmów telefonicznych, a nawet wysyłanie e-maili może zweryfikować naszą wiedzę na temat zasad właściwego zachowania. I tak np. odbierając telefon lub dzwoniąc do kogoś, należy się zawsze przedstawić. Podobnie ma się sprawa z wysyłaniem sms-ów. W miarę możliwości rozmowy powinny być prowadzone w miejscach odosobnionych lub tonem, który nie będzie przeszkadzał współpracownikom w wykonywaniu swoich obowiązków.

W przypadku poczty elektronicznej niezwykle istotne jest rozpoczynanie wiadomości. „Witam” jest często popełnianym błędem, gdyż to słowo zarezerwowane jest dla gospodarzy przyjmujących gości w domu. W e-mailach lepiej postawić na standardowe „dzień dobry” lub „szanowna Pani/Panie”. Pamiętajmy również o systematycznym odpowiadaniu na wiadomości. A w przypadku niemożności rozwiązania danej sprawy od ręki, o poinformowaniu odbiorcy o postępach konkretnego zadania. Pamiętaj, że to, jak postrzegają Cię ludzie, jest bardzo ważne w środowisku prac. Postaw więc na własny rozwój i poznaj biznesowe savoir vivre! 



Polecane artykuły

Negocjacje win-win – charakterystyka, metody i zalety

Współczesny rynek wymaga od przedsiębiorców nie tylko elastyczności, ale również umiejętności komunikacyjnych. Kluczem do sukcesu często okazują się negocjacje win-win, które skupiają...
Pomoc de minimis – co to jest i komu przysługuje?

Pomoc de minimis stanowi specjalny rodzaj dofinansowania publicznego w Unii Europejskiej, dostosowanego do potrzeb przedsiębiorstw, które nie chcą zakłócać konkurencji wewnątrzwspólnotowej....
Metodyki zarządzania projektem – rodzaje i najważniejsze różnice

Firmy dostrzegające potencjał drzemiący we właściwym zarządzaniu realizowanymi przedsięwzięciami mają do wyboru różne metody zarządzania projektami. Które metodyki zarządzania projektem...

ponad
0
zadowolonych uczestników

0
zaangażowania
ponad
0
zrealizowanych szkoleń


Specjalista ds. Zamówień Publicznych - 3 -dniowe certyfikowane warsztaty praktyczne z uwzględnieniem nowelizacji przepisów.

24-26 kwietnia | Warszawa, Gdańsk lub Online
20-22 maja | Kraków, Poznań lub Online
10-12 czerwca | Warszawa, Wrocław lub Online
Rozliczanie Projektów Unijnych oraz kwalifikowalność wydatków w Nowej Perspektywie Finansowej 2014-2020. 2-dniowe warsztaty praktyczne.

25-26 kwietnia | Wrocław lub Online
23-24 maja | Warszawa, Gdańsk lub Online
13-14 czerwca | Kraków, Poznań lub Online
Zamówienia publiczne dla początkujących - 2 -dniowe warsztaty praktyczne. Kompendium obowiązujących przepisów z uwzględnieniem nowelizacji.

22-23 kwietnia | Gdańsk, Wrocław lub Online
27-28 maja | Warszawa, Kraków lub Online
17-18 czerwca | Gdańsk, Poznań lub Online
Rozliczanie i realizacja projektów unijnych w systemie SL2014 w Nowej Perspektywie Finansowej 2014-2020. 2-dniowe warsztaty praktyczne.

29-30 kwietnia | Kraków lub Online
27-28 maja | Warszawa lub Online
17-18 czerwca | Wrocław lub Online
Eksploatacja i utrzymanie obiektów budowlanych w praktyce. Kompendium regulacji prawnych i procedur. 2-dniowe szkolenie z omawianiem kluczowych kwestii problemowych.

25-26 kwietnia | Warszawa lub Online
27-28 maja | Kraków lub Online
17-18 czerwca | Poznań, Wrocław lub Online
Prawo zamówień publicznych w praktyce - Kompendium obowiązujących przepisów - 3-dniowe warsztaty praktyczne w Zakopanem. Elektronizacja zamówień publicznych i nowa ustawa PZP. (Noclegi i wyżywienie w cenie szkolenia).

11 czerwca do 14 czerwca 2024 | Zakopane lub Online
27 sierpnia do 30 sierpnia 2024 | Zakopane lub Online
08 października do 11 października | Zakopane lub Online
Kierowanie zespołem - 2-dniowe warsztaty menedżerskie z elementami gry strategicznej i symulacji. [Praktyczne ćwiczenia przy pomocy kamery video].

18-19 kwietnia | Gdańsk lub Online
20-21 maja | Kraków lub Online
24-25 czerwca | Warszawa lub Online
Wszystkie prawa zastrzeżone © 2009-2024 SZKOLENIA-SEMPER.PL
SEMPER ul. Libelta 1a/2 61-706 Poznań
Nasze oddziały: Szkolenia Wrocław | Szkolenia Warszawa | Szkolenia Kraków | Szkolenia Zakopane | Szkolenia Poznań | Szkolenia Gdańsk
Zamów Voucher
na szkolenie
KFS
szkolenia dofinansowane
BUR
Baza Usług Rozwojowych
Szkolenia online
terminy webinarów
Zadaj pytanie
w sprawie szkolenia
Szkolenia w języku angielskim
Porady prawne
już od 100 zł