Znajdź na stronie:
telefon: 61 307 03 03
tel. kom.: 508 393 926
e-mail: info@szkolenia-semper.pl Kontakt
NEWSLETTER

Zapisz się
Organizacja szkoleń Semper Blog Asertywność w pracy – czy można się jej nauczyć?

Asertywność w pracy – czy można się jej nauczyć?

Asertywność w pracy – czy można się jej nauczyć?

Asertywność to w ostatnich czasach bardzo modne i popularne pojęcie. Używa się go w różnych kontekstach i sytuacjach życiowych. Jednak czy na pewno wiemy, co ono naprawdę oznacza? Czy asertywność to tylko sztuka mówienia nie? A może składa się na nią więcej czynników i bycie asertywnym to niekoniecznie ciągłe odmawianie innym ludziom? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedź poniżej.

Z czego składa się asertywność w pracy?

Ogólna definicja asertywności mówi, że jest to umiejętność skutecznego odmawiania. Jednak takie wytłumaczenie jest bardzo płytkie i nie wyczerpuje tematu. Bycie asertywnym to nie tylko mówienie „nie”. Wprost przeciwnie – w wielu przypadkach oznacza to zgodę na wykonanie czyjejś prośby lub zlecenia. Ponadto asertywność to także wiedza jak rozwiązywać sytuacje konfliktowe i nie doprowadzać do eskalacji złości i agresji w miejscu pracy. I w końcu asertywność to odpowiednie przyjmowanie pochwał i krytyki oraz umiejętność zwracania uwagi na czyjeś nieodpowiednie zachowanie lub nagradzanie właściwej postawy.

Co znaczy, że jest się asertywnym?

Bycie asertywny to przede wszystkim balansowanie pomiędzy stanowczością osoby nieskorej do kompromisów a uległością. Jest to tzw. złoty środek. Dzięki niemu można sprostać wymaganiom stawianym przez zwierzchników i kolegów z pracy, jednocześnie skutecznie chroniąc się przed niszczącym wypaleniem zawodowym. Co ważne, odmowa w miejscu pracy nie zawsze jest postrzegana w złym świetle. Wręcz odwrotnie – pokazuje ona szefostwu i współpracownikom, że potrafimy ustalać priorytety i przyjmujemy na siebie tyle zadań, ile faktycznie jesteśmy w stanie wykonać.

Ludzie przy laptopie

Asertywne zachowania i ich skutki

Skutki asertywnych zachowań w miejscu pracy mogą być tylko pozytywne. Oczyszczają atmosferę w biurze, ułatwiają komunikację ze współpracownikami i zwierzchnikami. Pomagają sprostać swoim obowiązkom oraz ustalić hierarchię ważności poszczególnych zadań. Asertywność ułatwia też wyznaczanie osobistych granic i uczy nieprzekraczania czyjejś strefy komfortu. Zespół złożony z asertywnych ludzi wie, jakim zleceniom i w jakim terminie może sprostać. Zmniejsza to zdecydowanie stres i znosi presję z poszczególnych osób. Pozwala także zmaksymalizować wydajność poszczególnych grup.

Asertywne zachowania – przykłady

Asertywne odpowiedzi i zachowania dosyć łatwo sobie wyobrazić, gdy mowa o odmawianiu. Jednak, jak zachowałaby się osoba asertywna w sytuacji konfliktowej? W takim przypadku powinna przede wszystkim opanować emocje, ponieważ te najczęściej są złym doradcą. Bez względu na to z czyjej winy wybuchła kłótnia, w jej opanowaniu pomogą tylko racjonalne argumenty. Jeżeli druga strona nie chce przejść do merytorycznej dyskusji i ciągle unosi się gniewem, to warto odejść na chwilę i wrócić do rozmowy po kilku bądź kilkunastu minutach. Pozwoli to nie tylko ochłonąć wszystkim zaangażowanym w konflikt, ale również da świeższe spojrzenie na całą sytuację.

Mural More You

Czy asertywności można się nauczyć?

Asertywność należy do cech nabytych. Dlatego jak najbardziej można się jej nauczyć. Szkolenie z asertywności pozwala lepiej zrozumieć składowe tej umiejętności, aby potem móc zastosować je w praktyce. Przećwiczenie sytuacji, które mogą wymagać zachowania asertywnego „na sucho”, ułatwi ich powtórzenie w późniejszym czasie. Najtrudniej odmówić pierwszy raz i tę odmowę odpowiednio uargumentować. Podczas nauki można przećwiczyć różne warianty i sprawdzić realność oraz skuteczność takiego podejścia. A warto być asertywnym. Taka postawa sprawdza się nie tylko w pracy, ale również w życiu codziennym. W domu z rodziną, w gronie przyjaciół, a nawet podczas zakupów. Zmień swoje życie na lepsze – przyjdź na szkolenie z asertywności!



Polecane artykuły

Negocjacje win-win – charakterystyka, metody i zalety

Współczesny rynek wymaga od przedsiębiorców nie tylko elastyczności, ale również umiejętności komunikacyjnych. Kluczem do sukcesu często okazują się negocjacje win-win, które skupiają...
Pomoc de minimis – co to jest i komu przysługuje?

Pomoc de minimis stanowi specjalny rodzaj dofinansowania publicznego w Unii Europejskiej, dostosowanego do potrzeb przedsiębiorstw, które nie chcą zakłócać konkurencji wewnątrzwspólnotowej....
Metodyki zarządzania projektem – rodzaje i najważniejsze różnice

Firmy dostrzegające potencjał drzemiący we właściwym zarządzaniu realizowanymi przedsięwzięciami mają do wyboru różne metody zarządzania projektami. Które metodyki zarządzania projektem...

ponad
0
zadowolonych uczestników

0
zaangażowania
ponad
0
zrealizowanych szkoleń


ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI i KIEROWANIE ZESPOŁEM PROJEKTOWYM - od działań indywidualnych do zespołowych-2-dniowe inspirujące warsztaty praktyczne i symulacje.

26-27 października | Poznań, Wrocław lub Online
23-24 listopada | Warszawa, Kraków lub Online
07-08 grudnia | Poznań, Wrocław lub Online
Specjalista ds. Zamówień Publicznych - 3 -dniowe certyfikowane warsztaty praktyczne z uwzględnieniem nowelizacji przepisów.

25-27 października | Gdańsk, Kraków lub Online
27-29 listopada | Warszawa, Wrocław lub Online
06-08 grudnia | Poznań, Kraków lub Online
Rozliczanie Projektów Unijnych oraz kwalifikowalność wydatków w Nowej Perspektywie Finansowej 2014-2020. 2-dniowe warsztaty praktyczne.

30-31 października | Gdańsk, Kraków lub Online
20-21 listopada | Warszawa, Wrocław lub Online
04-05 grudnia | Poznań, Kraków lub Online
Zamówienia publiczne dla początkujących - 2 -dniowe warsztaty praktyczne. Kompendium obowiązujących przepisów z uwzględnieniem nowelizacji.

23-24 października | Kraków, Poznań lub Online
20-21 listopada | Warszawa, Wrocław lub Online
11-12 grudnia | Warszawa lub Online
Rozliczanie i realizacja projektów unijnych w systemie SL2014 w Nowej Perspektywie Finansowej 2014-2020. 2-dniowe warsztaty praktyczne.

26-27 października | Warszawa, Wrocław lub Online
27-28 listopada | Warszawa, Gdańsk lub Online
07-08 grudnia | Warszawa, Poznań lub Online

Eksploatacja i utrzymanie obiektów budowlanych w praktyce. Kompendium regulacji prawnych i procedur. 2-dniowe szkolenie z omawianiem kluczowych kwestii problemowych.

16-17 października | Warszawa lub Online
13-14 listopada | Gdańsk, Wrocław lub Online
14-15 grudnia | Warszawa, Kraków lub Online

Kierowanie zespołem - 2-dniowe warsztaty menedżerskie z elementami gry strategicznej i symulacji. [Praktyczne ćwiczenia przy pomocy kamery video].

19-20 października | Kraków. Gdańsk lub Online
16-17 listopada | Warszawa, Wrocław lub Online
11-12 grudnia | Wrocław, Gdańsk, Kraków lub Online
Wszystkie prawa zastrzeżone © 2009-2023 SZKOLENIA-SEMPER.PL
SEMPER ul. Libelta 1a/2 61-706 Poznań
Nasze oddziały: Szkolenia Wrocław | Szkolenia Warszawa | Szkolenia Kraków | Szkolenia Zakopane | Szkolenia Poznań | Szkolenia Gdańsk
Zamów Voucher
na szkolenie
KFS
szkolenia dofinansowane
BUR
Baza Usług Rozwojowych
Szkolenia online
terminy webinarów
Zadaj pytanie
w sprawie szkolenia
Szkolenia w języku angielskim
Porady prawne
już od 100 zł