Znajdź na stronie:
telefon: 61 307 03 03
tel. kom.: 508 393 926
e-mail: info@szkolenia-semper.pl Kontakt
NEWSLETTER

Zapisz się
Organizacja szkoleń Semper Blog Asertywność w pracy – czy można się jej nauczyć?

Asertywność w pracy – czy można się jej nauczyć?

Asertywność w pracy – czy można się jej nauczyć?

Asertywność to w ostatnich czasach bardzo modne i popularne pojęcie. Używa się go w różnych kontekstach i sytuacjach życiowych. Jednak czy na pewno wiemy, co ono naprawdę oznacza? Czy asertywność to tylko sztuka mówienia nie? A może składa się na nią więcej czynników i bycie asertywnym to niekoniecznie ciągłe odmawianie innym ludziom? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedź poniżej.

Z czego składa się asertywność w pracy?

Ogólna definicja asertywności mówi, że jest to umiejętność skutecznego odmawiania. Jednak takie wytłumaczenie jest bardzo płytkie i nie wyczerpuje tematu. Bycie asertywnym to nie tylko mówienie „nie”. Wprost przeciwnie – w wielu przypadkach oznacza to zgodę na wykonanie czyjejś prośby lub zlecenia. Ponadto asertywność to także wiedza jak rozwiązywać sytuacje konfliktowe i nie doprowadzać do eskalacji złości i agresji w miejscu pracy. I w końcu asertywność to odpowiednie przyjmowanie pochwał i krytyki oraz umiejętność zwracania uwagi na czyjeś nieodpowiednie zachowanie lub nagradzanie właściwej postawy.

Co znaczy, że jest się asertywnym?

Bycie asertywny to przede wszystkim balansowanie pomiędzy stanowczością osoby nieskorej do kompromisów a uległością. Jest to tzw. złoty środek. Dzięki niemu można sprostać wymaganiom stawianym przez zwierzchników i kolegów z pracy, jednocześnie skutecznie chroniąc się przed niszczącym wypaleniem zawodowym. Co ważne, odmowa w miejscu pracy nie zawsze jest postrzegana w złym świetle. Wręcz odwrotnie – pokazuje ona szefostwu i współpracownikom, że potrafimy ustalać priorytety i przyjmujemy na siebie tyle zadań, ile faktycznie jesteśmy w stanie wykonać.

Ludzie przy laptopie

Asertywne zachowania i ich skutki

Skutki asertywnych zachowań w miejscu pracy mogą być tylko pozytywne. Oczyszczają atmosferę w biurze, ułatwiają komunikację ze współpracownikami i zwierzchnikami. Pomagają sprostać swoim obowiązkom oraz ustalić hierarchię ważności poszczególnych zadań. Asertywność ułatwia też wyznaczanie osobistych granic i uczy nieprzekraczania czyjejś strefy komfortu. Zespół złożony z asertywnych ludzi wie, jakim zleceniom i w jakim terminie może sprostać. Zmniejsza to zdecydowanie stres i znosi presję z poszczególnych osób. Pozwala także zmaksymalizować wydajność poszczególnych grup.

Asertywne zachowania – przykłady

Asertywne odpowiedzi i zachowania dosyć łatwo sobie wyobrazić, gdy mowa o odmawianiu. Jednak, jak zachowałaby się osoba asertywna w sytuacji konfliktowej? W takim przypadku powinna przede wszystkim opanować emocje, ponieważ te najczęściej są złym doradcą. Bez względu na to z czyjej winy wybuchła kłótnia, w jej opanowaniu pomogą tylko racjonalne argumenty. Jeżeli druga strona nie chce przejść do merytorycznej dyskusji i ciągle unosi się gniewem, to warto odejść na chwilę i wrócić do rozmowy po kilku bądź kilkunastu minutach. Pozwoli to nie tylko ochłonąć wszystkim zaangażowanym w konflikt, ale również da świeższe spojrzenie na całą sytuację.

Mural More You

Czy asertywności można się nauczyć?

Asertywność należy do cech nabytych. Dlatego jak najbardziej można się jej nauczyć. Szkolenie z asertywności pozwala lepiej zrozumieć składowe tej umiejętności, aby potem móc zastosować je w praktyce. Przećwiczenie sytuacji, które mogą wymagać zachowania asertywnego „na sucho”, ułatwi ich powtórzenie w późniejszym czasie. Najtrudniej odmówić pierwszy raz i tę odmowę odpowiednio uargumentować. Podczas nauki można przećwiczyć różne warianty i sprawdzić realność oraz skuteczność takiego podejścia. A warto być asertywnym. Taka postawa sprawdza się nie tylko w pracy, ale również w życiu codziennym. W domu z rodziną, w gronie przyjaciół, a nawet podczas zakupów. Zmień swoje życie na lepsze – przyjdź na szkolenie z asertywności!



Polecane artykuły

Jak rozwijać swoje kompetencje zawodowe?

Rozwój umiejętności zawodowych jest niezwykle istotny dla osiągnięcia sukcesu. Współczesny świat biznesu zmienia się bardzo dynamicznie, a nowe technologie sprawiają, że poszerzanie...
Jak skutecznie zarządzać zespołem?

Właściwe zarządzanie zespołami projektowymi ma ogromne znaczenie dla działalności każdej firmy. Odpowiednie podejście do tego zagadnienia może w bezpośredni sposób przełożyć się na...
Techniki negocjacyjne i osiąganie kompromisu

Negocjacje stanowią integralną część działalności biznesowej, umożliwiając osiąganie porozumień, zawieranie umów oraz rozwiązywanie konfliktów. Jednakże ich odpowiednie prowadzenie...

ponad
0
zadowolonych uczestników

0
zaangażowania
ponad
0
zrealizowanych szkoleń


Specjalista ds. Zamówień Publicznych - 3 -dniowe certyfikowane warsztaty praktyczne z uwzględnieniem nowelizacji przepisów.

10-12 czerwca | Warszawa, Wrocław lub Online
08-10 lipca | Poznań, Kraków lub Online
28-30 sierpnia | Gdańsk, Wrocław lub Online
Rozliczanie Projektów Unijnych oraz kwalifikowalność wydatków w Nowej Perspektywie Finansowej 2014-2020. 2-dniowe warsztaty praktyczne.

13-14 czerwca | Kraków, Poznań lub Online
01-02 lipca | Warszawa, Wrocław lub Online
26-27 sierpnia | Gdańsk, Poznań lub Online
Zamówienia publiczne dla początkujących - 2 -dniowe warsztaty praktyczne. Kompendium obowiązujących przepisów z uwzględnieniem nowelizacji.

27-28 maja | Warszawa, Kraków lub Online
17-18 czerwca | Gdańsk, Poznań lub Online
11-12 lipca | Warszawa, Kraków lub Online
Rozliczanie i realizacja projektów unijnych w systemie SL2014 w Nowej Perspektywie Finansowej 2014-2020. 2-dniowe warsztaty praktyczne.

27-28 maja | Warszawa lub Online
17-18 czerwca | Wrocław lub Online
08-09 lipca | Gdańsk lub Online
Eksploatacja i utrzymanie obiektów budowlanych w praktyce. Kompendium regulacji prawnych i procedur. 2-dniowe szkolenie z omawianiem kluczowych kwestii problemowych.

27-28 maja | Kraków lub Online
17-18 czerwca | Poznań, Wrocław lub Online
04-05 lipca | Gdańsk, Warszawa lub Online
Prawo zamówień publicznych w praktyce - Kompendium obowiązujących przepisów - 3-dniowe warsztaty praktyczne w Zakopanem. Elektronizacja zamówień publicznych i nowa ustawa PZP. (Noclegi i wyżywienie w cenie szkolenia).

11 czerwca do 14 czerwca 2024 | Zakopane lub Online
27 sierpnia do 30 sierpnia 2024 | Zakopane lub Online
08 października do 11 października | Zakopane lub Online
Kierowanie zespołem - 2-dniowe warsztaty menedżerskie z elementami gry strategicznej i symulacji. [Praktyczne ćwiczenia przy pomocy kamery video].

20-21 maja | Kraków lub Online
24-25 czerwca | Warszawa lub Online
11-12 lipca | Poznań lub Online
Wszystkie prawa zastrzeżone © 2009-2024 SZKOLENIA-SEMPER.PL
SEMPER ul. Libelta 1a/2 61-706 Poznań
Nasze oddziały: Szkolenia Wrocław | Szkolenia Warszawa | Szkolenia Kraków | Szkolenia Zakopane | Szkolenia Poznań | Szkolenia Gdańsk
Zamów Voucher
na szkolenie
KFS
szkolenia dofinansowane
BUR
Baza Usług Rozwojowych
Szkolenia online
terminy webinarów
Zadaj pytanie
w sprawie szkolenia
Szkolenia w języku angielskim
Porady prawne
już od 100 zł