Obecnie nikogo już nie trzeba przekonywać, że wykwalifikowana i zmotywowana do pracy kadra to skarb każdego pracodawcy. Silna marka firmy pozwala na osiągnięcie przewagi konkurencyjnej, przyciąga pracowników i jest atrakcyjnym miejscem pracy i rozwoju talentów. Czym jest Employer Branding i jak tworzyć dobry wizerunek oraz pozytywną atmosferę w miejscu pracy?
Employer Branding to strategia ciągłego budowania spójnego i pozytywnego wizerunku firmy jako pracodawcy – w odbiorze zarówno pracowników firmy, jak i kandydatów na rynku pracy, ale także partnerów biznesowych czy klientów. Employer Branding polega na przyciąganiu i zatrzymywaniu utalentowanych pracowników oraz na tworzeniu unikalnych i atrakcyjnych ofert pracy. Ważne, by oferowane warunki były rzeczywiste i możliwe do spełnienia przez pracodawcę. Mimo, że strategia przyciągania utalentowanych pracowników nie jest nowa, pojęcie Employer Brandingu powstało dopiero w 2001 roku. Stworzyła je firma McKinsey, która wyznaczyła nowe kierunki w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi i w rekrutacji.
Obecnie Employer Branding staje się coraz bardziej popularny. Dużo firm zaczyna rozumieć konieczność inwestowania w swój wizerunek. Działania w tym zakresie można podzielić na dwa grupy:
Employer Branding zewnętrzny – kreowanie i wsparcie atrakcyjnego wizerunku pracodawcy w oczach przyszłych pracowników. Celem jest wysoka efektywność procesu rekrutacyjnego.
Employer Branding wewnętrzny – opiera się na działaniach adresowanych do obecnych pracowników firmy: tworzenie przyjaznej atmosfery i oferowanie atrakcyjnych warunków pracy.
Dział HR w firmie to kluczowe ogniwo w procesie Employer Brandingu. Od prowadzonych przez pracowników zarządzających zasobami ludzkimi działań zależy sukces firmy w tym obszarze. Czy jest dobrym pracodawcą? Czy potrafi zatrzymać wartościowych pracowników? Jak przebiega komunikacja wewnętrzna? W jaki sposób budowane jest zaangażowanie pracowników? Czy przedsiębiorstwo gwarantuje stabilność zatrudnienia i możliwości rozwoju? Czy praca w danej firmie umożliwia osiągnięcie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym? To najważniejsze kwestie, jakie muszą wziąć pod uwagę osoby odpowiedzialne za budowanie strategii Employer Brandingu.
Aby pracownik HR mógł przystąpić do jej tworzenia, powinien posiadać wysokie kompetencje i świadomość w obszarze zasobów ludzkich. Pamiętajmy – wykwalifikowany pracownik to skuteczny pracownik. Warto inwestować w rozwój wiedzy i umiejętności nie tylko pod kątem czasu pracy czy rodzajów umów, ale przede wszystkim w zakresie skutecznej komunikacji w organizacji czy sposobów zwiększania motywacji i zaangażowania pracowników. Niezwykle istotne są także kompetencje w obszarze profesjonalnej rekrutacji – dobrze poprowadzony i komunikowany proces rekrutacyjny jest gwarancją znalezienia najbardziej odpowiednich kandydatów na dane stanowisko.
Każda organizacja planująca wdrożyć u siebie strategie Employer Brandingu musi mieć świadomość, że tworzenie realistycznego, popartego opinią pracowników wizerunku firmy jest zawsze bardziej skuteczne niż kreowanie wizerunku maksymalnie atrakcyjnego, nieznajdującego potwierdzenia w odczuciach pracowników. To oni są zawsze ambasadorami naszej organizacji. Dlatego warto skupić się na działaniach z obszaru Employer Brandingu wewnętrznego, które promują firmę wśród obecnych pracowników, jak również pośrednio – tych przyszłych.
Mówiąc o wewnętrznym Employer Brandingu, mamy na myśli działania nastawione na budowanie przez pracodawcę maksymalnie korzystnej dla obu stron relacji współpracy i więzi. Można to zrobić poprzez szeroko rozumiane dbanie o środowisko i warunki pracownika. W ten sposób podnosimy satysfakcję z wykonywanej pracy oraz motywację do większego zaangażowania czy podnoszenia swoich kompetencji. Wśród działań, które temu sprzyjają, są przede wszystkim: tworzenie przejrzystego i przyjaznego klimatu organizacyjnego, doskonalenie organizacji pracy, dbanie o dobrą atmosferę w zespole, zapewnienie możliwości rozwoju umiejętności i wiedzy, satysfakcjonującego poziomu wynagrodzenia, równowagi między życiem osobistym a zawodowym, zapobieganie mobbingowi i dyskryminacji, a także innym czynnikom powodującym wysoki poziom stresu u pracowników.
Polecane artykuły
ponad 0 zadowolonych uczestników |
0 zaangażowania |
ponad 0 zrealizowanych szkoleń |
"Z przyjemnością wystawiam pozytywną opinię. Polecam SEMPER ze wzgledu na profesjonalizm, terminowość i starannie wybranych wykładowców prowadzących szkolenia". |
"Warsztat przeprowadzony profesjonalnie, w zupełnie innej formie, niż wszystkie inne szkolenia, w których uczestniczyłem". |
"Szkolenie spełniło moje oczekiwania w 100%. Bardzo podobało mi się teoretyczne połączenie z praktyką oraz aktywizacją uczestników." |
"Pozytywnie oceniam szkolenie. Osoba prowadząca bardzo pomocna, niesamowita wiedza i gotowość w rozwiązaniu przedstawionych problemów." |
"Całość tematyki i sposób jest przekazywania doskonały. Prowadzący – najwyższa klasa. Fachowe szkolenie prowadzone w miłej atmosferze. Wspaniała wiedza prowadzącego." |
"Szkolenie prowadzone bardzo rzetelnie, wszystkie zagadnienia omówione do wyczerpania. Bardzo dobre podejście prowadzącego." |