Znajdź na stronie:
telefon: 61 307 03 03
tel. kom.: 508 393 926
e-mail: info@szkolenia-semper.pl Kontakt
NEWSLETTER

Zapisz się
Organizacja szkoleń Semper Blog Dlaczego ważna jest komunikacja w miejscu pracy?

Dlaczego ważna jest komunikacja w miejscu pracy?

Dlaczego ważna jest komunikacja w miejscu pracy?

Komunikacja firmie to podstawa niezależnie od charakteru pracy, jaką zajmuje się przedsiębiorstwo. Dobra komunikacja sprawia, że firma lepiej funkcjonuje, pracownicy potrafią się wzajemnie słuchać i współpracować, zespoły lepiej się dogadują, a poziom wykonywanych zadań jest bardzo wysoki. Wielu pracowników i menedżerów może nie zdawać sobie z tego sprawy, ale często w firmach, w których są problemy (np. finansowe lub techniczne) głównym czynnikiem powodującym ich występowanie może być nieprawidłowa komunikacja. Często wystarcza uświadomienie pracowników, jak ważne jest prawidłowe porozumiewanie się, aby znacząco poprawić jakość wykonywanych przez nich zadań.

Szkolenie z komunikacji interpersonalnej w firmie

Komunikacja pozioma

Komunikacja wewnętrzna w firmie to najczęściej komunikacja pozioma, czyli taka, w której udział biorą członkowie organizacji znajdujący się na równorzędnych stanowiskach. Ten rodzaj porozumiewania się jest najczęściej stosowany w obszarach: koordynacji działań. Np. zespół dzieli się zadaniami i ustala sposób ich wykonywania lub rozwiązywania problemów pomiędzy działami i zespołami. Poszukuje się rozwiązania konkretnych problemów i dzieli się swoimi opiniami.

Przy tym rodzaju komunikacji istotne jest, aby pracownicy aktywnie słuchali siebie nawzajem oraz wyrażali swoje potrzeby i opinie w precyzyjny sposób. W tym miejscu duże znaczenie ma także asertywność. Dzięki asertywności pracownicy z większą łatwością mówią o swoich problemach, szanując przy tym inne osoby. Te elementy komunikacji pozwalają na zmniejszenie konfliktów w organizacji oraz sprawiają, że problemy rozwiązywane są z korzyścią dla wszystkich pracowników.

Szkolenie z asertywności i komunikacji

Komunikacja pionowa

Komunikacja z pracownikami często odbywa się również przy pomocy komunikacji pionowej, czyli takiej, gdzie mamy do czynienia z hierarchią. Przykładem jest np. komunikat Zarządu do pracowników niższego szczebla, wtedy wiadomość przechodzi przez menedżerów do pracowników. Ten przykład odnosi się do komunikacji w dół, natomiast komunikacja pionowa może również odbywać się w górę. Przykładem będzie list pracowników do Zarządu.

Te dwa rodzaje komunikacji w organizacji (w górę i w dół) zazwyczaj wyrażane są w sposób bardzo formalny, nierzadko na piśmie. Często są to informacje tajne, które trafiają tylko do wybranych pracowników lub działów.

Przy komunikacji w dół ważne jest, aby dbać o dobre relacje, komunikować się z empatią oraz przekazywać informację zwrotną o wykonanych zadaniach. To sprawi, że pracownicy będą odczuwać, że są zauważeni, a ich potrzeby są ważne dla kadry z wyższych szczebli. Analogicznie powinna wyglądać komunikacja w górę, gdzie pracownicy nie są aroganccy i roszczeniowi, ale uprzejmi i otwarci na współpracę. 

Jak dobrze komunikować się na różnych szczeblach?

Aby dobrze komunikować się na różnych szczeblach, warto stosować się do reguł komunikacji poziomej i pionowej, a także zapoznać się z narzędziami komunikacji. Oto kilka z nich, dzięki którym komunikacja w miejscu pracy stanie się bardziej efektywna:

  1. Regularne zebrania, odprawy zespołu — takie zebrania sprawiają, że podwładni częściej mają okazję przekazać swoje uwagi menedżerom, a dzięki temu realnie wpłynąć na procesy zachodzące w miejscu pracy.

  2. Spotkania zespołów zadaniowych — dają okazję do dyskusji i wymiany opinii na tematy związane z realizacją zadań, świetnie służą doskonaleniu produktów, które firma chce rozwijać lub wprowadzić na rynek.

  3. Spotkania "w cztery oczy" — często występują w formie rozmów oceniających. Dzięki nim pracownicy dowiadują się o tym, jakie organizacja ma wobec nich wymagania. Mogą również komunikować, z czym mają największy problem, dzięki czemu przełożony może poznać ich potrzeby szkoleniowe.

Podsumowując, komunikacja to podstawa funkcjonowania organizacji, dzięki której pracownicy mogą koordynować zadania i rozwiązywać problemy. Ponadto komunikacja pozwala informować pracowników o tym, jakie są wobec nich wymagania, a pracownicy mogą komunikować o swoich największych problemach. Jak widać bez prawidłowej komunikacji firma może mieć wiele problemów na rynku, a tym samym być zagrożona. Dlatego warto dbać o właściwą komunikację w przedsiębiorstwie, ponieważ to niezastąpione narzędzie do zdobywania przewagi konkurencyjnej.



Polecane artykuły

Prawidłowa dokumentacja realizacji zamówienia publicznego

Zastanawiasz się, jaka powinna być dokumentacja zamówień publicznych, by móc uniknąć nieporozumień, stresu i problemów przy rozliczeniach? To temat, który wielu wykonawców odkłada na...
Jak skutecznie aplikować przy zamówieniach publicznych z funduszy unijnych?

Dotacje unijne a zamówienia publiczne – zastanawiasz się co zrobić, aby Twoja oferta do zamówienia publicznego finansowanego ze środków unijnych spotkała się z pozytywnym rozpatrzeniem?...
Czym jest zasada uczciwej konkurencji w zamówieniach publicznych?

Potrzebujesz jasnego wyjaśnienia, czym jest zasada uczciwej konkurencji w zamówieniach publicznych? Jeżeli tak, ten artykuł jest właśnie dla Ciebie! Z poniższego tekstu dowiesz się, jak...

ponad
0
zadowolonych uczestników

0
zaangażowania
ponad
0
zrealizowanych szkoleń


ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI i KIEROWANIE ZESPOŁEM PROJEKTOWYM - od działań indywidualnych do zespołowych-2-dniowe inspirujące warsztaty praktyczne i symulacje.

09-10 czerwca | Warszawa lub Online
03-04 lipca | Poznań lub Online
25-26 sierpnia | Warszawa lub Online
Specjalista ds. Zamówień Publicznych - 3 -dniowe certyfikowane warsztaty praktyczne z uwzględnieniem nowelizacji przepisów.

09-11 czerwca | Warszawa, Kraków lub Online
07-09 lipca | Gdańsk, Katowice lub Online
25-27 sierpnia | Poznań, Kraków lub Online
Rozliczanie Projektów Unijnych oraz kwalifikowalność wydatków w Nowej Perspektywie Finansowej 2014-2020. 2-dniowe warsztaty praktyczne.

09-10 czerwca | Gdańsk lub Online
10-11 lipca | Wrocław lub Online
21-22 sierpnia | Warszawa lub Online
Zamówienia publiczne dla początkujących - 2 -dniowe warsztaty praktyczne. Kompendium obowiązujących przepisów z uwzględnieniem nowelizacji.

12-13 czerwca | Gdańsk, Wrocław lub Online
10-11 lipca | Warszawa, Gdańsk, Katowice lub Online
28-29 sierpnia | Poznań, Kraków lub Online
Rozliczanie i realizacja projektów unijnych w systemie SL2014 w Nowej Perspektywie Finansowej 2014-2020. 2-dniowe warsztaty praktyczne.

16-17 czerwca | Kraków lub Online
14-15 lipca | Katowice lub Online
07-08 sierpnia | Poznań lub Online
Eksploatacja i utrzymanie obiektów budowlanych w praktyce. Kompendium regulacji prawnych i procedur. 2-dniowe szkolenie z omawianiem kluczowych kwestii problemowych.

12-13 czerwca | Gdańsk, Warszawa lub Online
03-04 lipca | Poznań lub Online
25-26 sierpnia | Gdańsk, Wrocław lub Online
Prawo zamówień publicznych w praktyce - Kompendium obowiązujących przepisów - 3-dniowe warsztaty praktyczne w Zakopanem. Elektronizacja zamówień publicznych i nowa ustawa PZP. (Noclegi i wyżywienie w cenie szkolenia).

01 lipca 2025 r. do 04 lipca 2025 r. | Zakopane lub Online
16 września 2025 r. do 19 września 2025 r. | Zakopane lub Online
25 listopada 2025 r. do 28 listopada 2025 r. | Zakopane lub Online
Kierowanie zespołem - 2-dniowe warsztaty menedżerskie z elementami gry strategicznej i symulacji. [Praktyczne ćwiczenia przy pomocy kamery video].

26-27 czerwca | Kraków lub Online
28-29 lipca | Wrocław lub Online
28-29 sierpnia | Gdańsk lub Online
Wszystkie prawa zastrzeżone © 2009-2025 SZKOLENIA-SEMPER.PL
SEMPER ul. Libelta 1a/2 61-706 Poznań
Nasze oddziały: Szkolenia Wrocław | Szkolenia Warszawa | Szkolenia Kraków | Szkolenia Zakopane | Szkolenia Poznań | Szkolenia Gdańsk
Zamów Voucher
na szkolenie
KFS
szkolenia dofinansowane
BUR
Baza Usług Rozwojowych
Szkolenia online
terminy webinarów
Zadaj pytanie
w sprawie szkolenia
Szkolenia w języku angielskim
Porady prawne
już od 100 zł