Znajdź na stronie:
telefon: 61 307 03 03
tel. kom.: 508 393 926
e-mail: info@szkolenia-semper.pl Kontakt
NEWSLETTER

Zapisz się
Organizacja szkoleń Semper Blog Jak skutecznie zarządzać zespołem?

Jak skutecznie zarządzać zespołem?

Jak skutecznie zarządzać zespołem?

Skuteczne zarządzanie zespołem pracowników jest podstawą sukcesu każdej firmy. Szkolenia zarządzanie zespołem to doskonała okazja, aby zdobyć wiedzę i umiejętności niezbędne do pełnienia roli lidera. To właśnie szef decyduje o tym, jak wyglądają wzajemne relacje pracowników i jakie panuje w firmie środowisko pracy. Cechy dobrego lidera, takie jak umiejętność motywowania, inspiracji, efektywnej komunikacji i rozwiązywania konfliktów, mają kluczowe znaczenie dla budowania zmotywowanego zespołu. Menadżer odpowiada za stworzenie warunków sprzyjających rozwojowi pracowników, wyznaczanie celów, monitorowanie postępów i dbanie o efektywność działań zespołu. Efektywne zarządzanie zespołem polega na umiejętnym wykorzystaniu indywidualnych talentów i umiejętności każdego członka zespołu, tworzeniu atmosfery współpracy, delegowaniu zadań i wspólnym dążeniu do osiągnięcia celów organizacji. Szkolenia zarządzanie zespołem dostarczą nie tylko teoretycznej wiedzy, ale również praktycznych narzędzi i technik, które pomogą w skutecznym i efektywnym zarządzaniu zespołem.


Kim jest dobry lider?

Nie każdy szef to dobry lider. Aby wypracować sobie taką pozycję, trzeba posiadać lub rozwijać konkretne cechy charakteru i umiejętności. Łatwiej mają osoby z natury opanowane, potrafiące zachować dystans i niebojące się podejmowania decyzji. Jednak wszystko jest kwestią pracy nad sobą i dobrego poznania swojego zespołu – jego potrzeb, zarówno mocnych, jak i słabych stron, ciągłego szkolenia i rozwoju umiejętności budowania zespołu oraz komunikacji interpersonalnej.

Z zasady jednak dobrymi liderami są osoby, które potrafią zachować zimną krew, panować nad emocjami i kontrolować je. Zdecydowane i podejmujące świadome i wyważone decyzje. Ważne, aby przywódca potrafił dostrzec to, co nie działa – zarówno wady w działaniu organizacji, jak i własne przywary, które utrudniają mu komunikację czy zarządzanie zespołem. Równie istotne jest też, by potrafił dostrzec i docenić to, co działa dobrze – potencjał i talent pracowników, którzy dzięki temu czują się spełnieni. A firma odnosi korzyści z pracownika, który robi to, co sprawia mu największą satysfakcję i który ma możliwość rozwoju swoich umiejętności. Dobry lider musi być osobą otwartą, szybko nawiązującą kontakty, łatwo dogadującą się z pracownikami i potrafiącą współpracować. Równie istotne na tym stanowisku są samodyscyplina, sumienność i praca nad budową własnego autorytetu pod okiem doświadczonych specjalistów.

Sprawny menedżer rozumie potencjał efektu synergii i robi wszystko, by osiągnąć go w swoim zespole. Kompetencje pracowników wykorzystuje w najbardziej efektywny sposób i osiąga najlepsze wyniki, a w zespole panuje poczucie współodpowiedzialności za wykonywaną pracę i dobra atmosfera.
prezentacja w firmie

Jak efektywnie zarządzać ludźmi – modele zarządzania

Kierowanie ludźmi ma wiele odsłon. Dużo zależy od tego, jaką osobowość i naturalne cechy posiada menadżer. Według Golemana wyróżniamy następujące metody zarządzania zespołem:

  • Styl demokratyczny to model, w którym liczy się zdanie każdego członka zespołu. Decyzje zapadają po konsultacji z pracownikami, szef szanuje i słucha pomysłów, dzięki czemu każdy czuje się ważną częścią firmy. Lider potrafi przyznać rację drugiej stronie i nie zakłada, że zna się na wszystkim lepiej.
  • Styl afiliacyjny jest nastawiony na budowanie harmonii i zrozumienia w zespole. Istotna jest wzajemna komunikacja, unikanie procedur i hierarchicznych struktur. Lider daje pozytywne informacje zwrotne, angażuje się w problemy pracowników. Docenia ich aktywność i pomysłowość.
  • Styl autorytarny bazuje na wizji, do której dąży zespół. Lider wyznacza cele, ale nie wyznacza środków, jakimi mają zostać osiągnięte. Sprawia to, że pracownicy mają spory margines swobody i czują się ważni. Lider musi mieć umiejętność jasnego komunikowania wizji oraz inspirowania zespołu.
  • Styl trenerski skupia się na słabych i mocnych stronach każdego pracownika i inspiruje go do rozwoju. Lider deleguje zadania i kształtuje współpracę w sposób najlepiej wykorzystujący kompetencje każdego członka zespołu.
  • Styl nakazowy bazuje na kontroli i wydawaniu poleceń pracownikom, które muszą być realizowane zgodnie z wymaganiami lidera. Nikłe zaangażowanie w pracę i brak kreatywności to skutek długotrwałego stosowania tego stylu.
  • Styl procesowy koncentruje się na sposobie wykonania zadania. Ważna jest efektywność i szybkość wykonania polecenia.

Dobry manager umie dobrać styl zarządzania w zależności od potrzeb zespołu oraz zadania.
rozmowa w biurze

Czy szef może być przyjacielem?

Szef to też człowiek i często łączą nas z nim podobne zainteresowania, poglądy czy poczucie humoru. Jeśli jesteśmy w takiej relacji z naszym szefem, warto pamiętać o tym, by w sytuacjach zawodowych szanować jego autorytet i zachowywać profesjonalizm. Nie należy przy tym oczekiwać specjalnego traktowania, wykonywać swoją pracę sumiennie i oddzielać życie zawodowe od prywatnego. Ważna jest także jasna komunikacja z szefem i otwartość na innych pracowników oraz nawiązywanie relacji z pozostałymi osobami z zespołu.



Polecane artykuły

Negocjacje win-win – charakterystyka, metody i zalety

Współczesny rynek wymaga od przedsiębiorców nie tylko elastyczności, ale również umiejętności komunikacyjnych. Kluczem do sukcesu często okazują się negocjacje win-win, które skupiają...
Pomoc de minimis – co to jest i komu przysługuje?

Pomoc de minimis stanowi specjalny rodzaj dofinansowania publicznego w Unii Europejskiej, dostosowanego do potrzeb przedsiębiorstw, które nie chcą zakłócać konkurencji wewnątrzwspólnotowej....
Metodyki zarządzania projektem – rodzaje i najważniejsze różnice

Firmy dostrzegające potencjał drzemiący we właściwym zarządzaniu realizowanymi przedsięwzięciami mają do wyboru różne metody zarządzania projektami. Które metodyki zarządzania projektem...

ponad
0
zadowolonych uczestników

0
zaangażowania
ponad
0
zrealizowanych szkoleń


Specjalista ds. Zamówień Publicznych - 3 -dniowe certyfikowane warsztaty praktyczne z uwzględnieniem nowelizacji przepisów.

26-28 lutego | Warszawa, Wrocław lub Online
20-22 marca | Kraków, Poznań lub Online
24-26 kwietnia | Warszawa, Gdańsk lub Online
Rozliczanie Projektów Unijnych oraz kwalifikowalność wydatków w Nowej Perspektywie Finansowej 2014-2020. 2-dniowe warsztaty praktyczne.

19-20 lutego | Warszawa lub Online
18-19 marca | Kraków, Poznań lub Online
25-26 kwietnia | Wrocław lub Online
Zamówienia publiczne dla początkujących - 2 -dniowe warsztaty praktyczne. Kompendium obowiązujących przepisów z uwzględnieniem nowelizacji.

26-27 lutego | Wrocław, Gdańsk, Olsztyn lub Online
21-22 marca | Warszawa, Poznań, Kraków lub Online
22-23 kwietnia | Gdańsk, Wrocław lub Online
Eksploatacja i utrzymanie obiektów budowlanych w praktyce. Kompendium regulacji prawnych i procedur. 2-dniowe szkolenie z omawianiem kluczowych kwestii problemowych.

29 lutego - 01 marca | Warszawa, Kraków lub Online
18-19 marca | Gdańsk, Wrocław lub Online
25-26 kwietnia | Warszawa lub Online

Prawo zamówień publicznych w praktyce - Kompendium obowiązujących przepisów - 3-dniowe warsztaty praktyczne w Zakopanem. Elektronizacja zamówień publicznych i nowa ustawa PZP. (Noclegi i wyżywienie w cenie szkolenia).

16 kwietnia do 19 kwietnia 2024| Zakopane lub Online
11 czerwca do 14 czerwca 2024 | Zakopane lub Online
27 sierpnia do 30 sierpnia 2024 | Zakopane lub Online
Kierowanie zespołem - 2-dniowe warsztaty menedżerskie z elementami gry strategicznej i symulacji. [Praktyczne ćwiczenia przy pomocy kamery video].

22-23 lutego | Kraków, Poznań lub Online
18-19 marca | Warszawa, Wrocław lub Online
18-19 kwietnia | Gdańsk lub Online
Wszystkie prawa zastrzeżone © 2009-2024 SZKOLENIA-SEMPER.PL
SEMPER ul. Libelta 1a/2 61-706 Poznań
Nasze oddziały: Szkolenia Wrocław | Szkolenia Warszawa | Szkolenia Kraków | Szkolenia Zakopane | Szkolenia Poznań | Szkolenia Gdańsk
Zamów Voucher
na szkolenie
KFS
szkolenia dofinansowane
BUR
Baza Usług Rozwojowych
Szkolenia online
terminy webinarów
Zadaj pytanie
w sprawie szkolenia
Szkolenia w języku angielskim
Porady prawne
już od 100 zł