Znajdź na stronie:
telefon: 61 307 03 03
tel. kom.: 508 393 926
e-mail: info@szkolenia-semper.pl Kontakt
NEWSLETTER

Zapisz się
Organizacja szkoleń Semper Blog Co zrobić, aby chciało się robić? Zmotywuj swoich pracowników!

Co zrobić, aby chciało się robić? Zmotywuj swoich pracowników!

Co zrobić, aby chciało się robić? Zmotywuj swoich pracowników!

Czym jest motywacja? To przede wszystkim nastawienie na określony cel i wykonywanie czynności, tak aby prowadziły do jego osiągnięcia. Niezależnie od dziedziny, którą się zajmujemy, może nam towarzyszyć lub możemy odczuwać jej brak i być niezmotywowani do działania.


W przypadku pracy zawodowej istnieje wiele czynników motywujących, mających wpływ na jakość wykonywanej pracy. Należy jednak pamiętać, że wynagrodzenie nie jest jedynym czynnikiem motywującym pracowników do wytężonej aktywności. Coraz częściej pracodawcy sięgają po pozapłacowe motywatory, czyli np. szkolenia, pochwały, benefity itp. Ich zasadniczym celem jest to, aby pracownik identyfikował się z firmą, dla której pracuje. A swoje obowiązki wykonywał także z innych powodów niż tylko wynagrodzenie, które i tak pozostaje immanentną częścią pracy zawodowej.

Rodzaje motywacji – jak je odróżnić?

Chociaż nie ma jednej definicji motywacji, to w uproszczeniu można ją rozumieć jako mechanizm pobudzający do działania. Motywacja może być wewnętrzna (automotywacja) i zewnętrza. W przypadku tej drugiej pojawia się zewnętrzny czynnik (pozytywny – nagroda lub negatywny – kara), który skłania daną osobę do zrealizowania określonych zadań.

Dla wielu firm motywacja pracowników to klucz w kreowaniu zgranego i wydajnego zespołu. W praktyce najlepsze przedsiębiorstwa na rynku najczęściej motywują pracowników do efektywnej pracy, wykorzystując różne czynniki:

  • finansowe – za wydajną pracę zatrudniony otrzymuje premię lub nagrody (finansowa motywacja do działania sprawdza się również w przypadku nadgodzin),
  • pozapłacowe o charakterze materialnym – pracownik ma dostęp do prywatnej opieki medycznej, otrzymuje bony do wybranych sklepów lub karnet na zajęcia fitness, zostaje objęty grupowym ubezpieczeniem lub programem emerytalnym,
  • pozapłacowe o charakterze niematerialnym – pracownik otrzymuje pochwały za swoją pracę oraz informacje zwrotne po zakończeniu zadania, pracuje w sprzyjającym środowisku – ma dostęp do nowoczesnego sprzętu, systematycznie wzrasta też samodzielność jego pracy, otrzymuje ambitne zadania i ma pewność zatrudnienia.

Położenie nacisku na rozwój bodźców pozapłacowych o charakterze niematerialnym bardzo opłaca się firmie. Z punktu widzenia przedsiębiorstwa chwalenie przez przełożonych pracowników za dobrze wykonaną pracę nic nie kosztuje. Te środki motywacji są też skuteczne, gdy motywacja finansowa przestaje się sprawdzać.

Pieniądze czy pochwała – który motywator wybrać?

Płaca jest uznawana za klasyczny motywator, ale nie oznacza to, że sprawdza się ona w każdej sytuacji. Oczekiwania i cele pracowników zmieniają się w czasie. Dla młodej osoby, która ma rodzinę na utrzymaniu lub kredyt mieszkaniowy do spłaty, wysokość zarobków może być kluczowa. Przyznawane jej nagrody czy premie mogą zatem powodować, że jej motywacja do pracy będzie wysoka. Jednak w przypadku osób o ustabilizowanej sytuacji finansowej wysokie wynagrodzenie wcale nie musi być bodźcem skłaniającym do wydajnej pracy.

Doświadczeni pracownicy, którzy mogą pochwalić się długim stażem pracy, często oczekują czegoś więcej niż tylko dobrego wynagrodzenia. Ich motywacja do działania musi być rozbudzana pozapłacowymi czynnikami. Do takich należą m.in.: możliwość awansu, ciekawe zadania wymagające pogłębienia dotychczasowej wiedzy, dobra atmosfera w miejscu pracy i zaufanie przełożonego wyrażane w postaci choćby zlecania dodatkowych obowiązków.

Niektórzy pracownicy mają też mocno rozbudowaną potrzebę samorealizacji. Z ich punktu widzenia możliwość uczestniczenia w wytyczaniu kierunków rozwoju firmy czy pracy przy ciekawych projektach jest równie istotna, jak atrakcyjne wynagrodzenie. W ich przypadku bardzo dobre warunki finansowe nie przełożą się na satysfakcję czerpaną z wykonywanej pracy.

Szkolenia – wartość dodana firmy i nie tylko

Współcześnie wiele firm boryka się z brakiem dostępu do talentów, czyli pracowników dobrze wykształconych i doświadczonych. Z tego względu rośnie zainteresowanie specjalistycznymi kursami. Szkolenia dla pracowników również mogą być elementem systemu motywacyjnego realizowanego w przedsiębiorstwie. Korzyści płynące z wyboru szkoleń można rozpatrywać przez pryzmat zarówno pracodawcy, jak i pracowników.

Z punktu widzenia firmy szkolenia dla pracowników to sposób na podniesienie ich kompetencji. W ten sposób przedsiębiorstwo zyskuje przewagę nad konkurencją i osiąga lepsze wyniki finansowe. Kursy to także sposób na zwiększenie lojalności pracowników i zmniejszenie rotacji, zatem obniżenie nakładów finansowych na rekrutacje.

Szkolenia dla pracowników są też konkretną korzyścią dla osób w nich uczestniczących. Pracownik, który odbył specjalistyczny kurs, jest lepiej przygotowany do pracy na zajmowanym stanowisku, wie, jak korzystać z dostępnych narzędzi i z tego względu pracuje wydajniej. Trzeba pamiętać, że wiele osób w codziennej pracy ma styczność z przepisami, które zmieniają się bardzo często i ich wiedza musi być aktualizowana na bieżąco.

Pracownik, w którego firma inwestuje, czuje się doceniony i ważny w całej organizacji. Jego motywacja do działania jest wysoka. Wyższe kompetencje to także szansa na awans, a więc osiągnięcie kolejnego etapu samorealizacji.



Polecane artykuły

Prawidłowa dokumentacja realizacji zamówienia publicznego

Zastanawiasz się, jaka powinna być dokumentacja zamówień publicznych, by móc uniknąć nieporozumień, stresu i problemów przy rozliczeniach? To temat, który wielu wykonawców odkłada na...
Jak skutecznie aplikować przy zamówieniach publicznych z funduszy unijnych?

Dotacje unijne a zamówienia publiczne – zastanawiasz się co zrobić, aby Twoja oferta do zamówienia publicznego finansowanego ze środków unijnych spotkała się z pozytywnym rozpatrzeniem?...
Czym jest zasada uczciwej konkurencji w zamówieniach publicznych?

Potrzebujesz jasnego wyjaśnienia, czym jest zasada uczciwej konkurencji w zamówieniach publicznych? Jeżeli tak, ten artykuł jest właśnie dla Ciebie! Z poniższego tekstu dowiesz się, jak...

ponad
0
zadowolonych uczestników

0
zaangażowania
ponad
0
zrealizowanych szkoleń


ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI i KIEROWANIE ZESPOŁEM PROJEKTOWYM - od działań indywidualnych do zespołowych-2-dniowe inspirujące warsztaty praktyczne i symulacje.

09-10 czerwca | Warszawa lub Online
03-04 lipca | Poznań lub Online
25-26 sierpnia | Warszawa lub Online
Specjalista ds. Zamówień Publicznych - 3 -dniowe certyfikowane warsztaty praktyczne z uwzględnieniem nowelizacji przepisów.

09-11 czerwca | Warszawa, Kraków lub Online
07-09 lipca | Gdańsk, Katowice lub Online
25-27 sierpnia | Poznań, Kraków lub Online
Rozliczanie Projektów Unijnych oraz kwalifikowalność wydatków w Nowej Perspektywie Finansowej 2014-2020. 2-dniowe warsztaty praktyczne.

09-10 czerwca | Gdańsk lub Online
10-11 lipca | Wrocław lub Online
21-22 sierpnia | Warszawa lub Online
Zamówienia publiczne dla początkujących - 2 -dniowe warsztaty praktyczne. Kompendium obowiązujących przepisów z uwzględnieniem nowelizacji.

12-13 czerwca | Gdańsk, Wrocław lub Online
10-11 lipca | Warszawa, Gdańsk, Katowice lub Online
28-29 sierpnia | Poznań, Kraków lub Online
Rozliczanie i realizacja projektów unijnych w systemie SL2014 w Nowej Perspektywie Finansowej 2014-2020. 2-dniowe warsztaty praktyczne.

16-17 czerwca | Kraków lub Online
14-15 lipca | Katowice lub Online
07-08 sierpnia | Poznań lub Online
Eksploatacja i utrzymanie obiektów budowlanych w praktyce. Kompendium regulacji prawnych i procedur. 2-dniowe szkolenie z omawianiem kluczowych kwestii problemowych.

12-13 czerwca | Gdańsk, Warszawa lub Online
03-04 lipca | Poznań lub Online
25-26 sierpnia | Gdańsk, Wrocław lub Online
Prawo zamówień publicznych w praktyce - Kompendium obowiązujących przepisów - 3-dniowe warsztaty praktyczne w Zakopanem. Elektronizacja zamówień publicznych i nowa ustawa PZP. (Noclegi i wyżywienie w cenie szkolenia).

01 lipca 2025 r. do 04 lipca 2025 r. | Zakopane lub Online
16 września 2025 r. do 19 września 2025 r. | Zakopane lub Online
25 listopada 2025 r. do 28 listopada 2025 r. | Zakopane lub Online
Kierowanie zespołem - 2-dniowe warsztaty menedżerskie z elementami gry strategicznej i symulacji. [Praktyczne ćwiczenia przy pomocy kamery video].

26-27 czerwca | Kraków lub Online
28-29 lipca | Wrocław lub Online
28-29 sierpnia | Gdańsk lub Online
Wszystkie prawa zastrzeżone © 2009-2025 SZKOLENIA-SEMPER.PL
SEMPER ul. Libelta 1a/2 61-706 Poznań
Nasze oddziały: Szkolenia Wrocław | Szkolenia Warszawa | Szkolenia Kraków | Szkolenia Zakopane | Szkolenia Poznań | Szkolenia Gdańsk
Zamów Voucher
na szkolenie
KFS
szkolenia dofinansowane
BUR
Baza Usług Rozwojowych
Szkolenia online
terminy webinarów
Zadaj pytanie
w sprawie szkolenia
Szkolenia w języku angielskim
Porady prawne
już od 100 zł