Znajdź na stronie:
telefon: 61 307 03 03
tel. kom.: 508 393 926
e-mail: info@szkolenia-semper.pl Kontakt
Niniejszym informujemy, że szkolenia stacjonarne organizujemy z zachowaniem wszystkich środków bezpieczeństwa, ale ostateczna decyzja o realizacji poszczególnych terminów zostanie podjęta na podstawie liczby zgłoszonych uczestników.

Jako alternatywę realizujemy szkolenia w formie online.
Zapytaj o szczegóły: info@szkolenia-semper.pl 508 393 926
KALENDARZ SZKOLEŃ
Organizacja szkoleń Semper Blog Jak poprawnie redagować akty administracyjne i korespondencję urzędową?

Jak poprawnie redagować akty administracyjne i korespondencję urzędową?

Jak poprawnie redagować akty administracyjne i korespondencję urzędową?

Redagowanie aktów administracyjnych oraz korespondencji urzędowej to zasadniczy obszar pracy osób zatrudnionych w administracji rządowej i samorządowej. Pisma urzędowe powinny być poprawne pod względem merytorycznym, językowym, wysoce komunikatywne, a przede wszystkim zgodne z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego. Przykładowo decyzja administracyjna musi zawierać następujące elementy:

  • oznaczenie organu administracji publicznej,

  • datę wydania,

  • oznaczenia strony lub stron,

  • powołanie podstawy prawnej,

  • rozstrzygnięcie,

  • uzasadnienie faktyczne i prawne,

  • pouczenie oraz informację, czy i w jakim trybie adresatowi przysługuje odwołanie od decyzji oraz informację o prawie do zrzeczenia się odwołania i skutkach, jakie wiążą się z podjęciem takiej decyzji,

  • podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego pracownika, który wydał decyzję administracyjną.

Redagowanie aktów administracyjnych i korespondencji urzędowej wymaga doskonałej znajomości języka urzędowego oraz etykiety językowej. Ponieważ język urzędowy jest trudny w odbiorze, urzędnicy powinni wiedzieć, jak skutecznie uprościć przekaz, by był on czytelny dla adresata. Ważna jest też czytelność tekstu (zachowanie odpowiedniej struktury) i umiejętność stanowczego wyrażenia decyzji. Urzędnik przygotowujący dokumenty musi znać formy zwracania się do adresata i – w zależności od tego, kto nim jest – umiejętnie je stosować.

Z uwagi na postępującą cyfryzację procedur administracyjnych urzędnicy muszą systematycznie uzupełniać swoją wiedzę z zakresu redagowania aktów administracyjnych i korespondencji urzędowej. Dotyczy to choćby zasad typografii, które są różne w papierowej i internetowej korespondencji. Trzeba też pamiętać, że w języku urzędowym również pojawiają się nowe trendy. Niektóre sformułowania stają się anachronizmami, inne z kolei wchodzą do użytku. Stąd też tak istotne jest, by urzędnicy przechodzili specjalistyczne szkolenia.

Co to jest akt administracyjny, co to jest pismo urzędowe?

Pracownicy administracji rządowej i samorządowej na co dzień zajmują się redagowaniem aktów administracyjnych. Jak należy prawidłowo rozumieć pojęcie „akt administracyjny”? Jest to oświadczenie woli organu, które rozstrzyga konkretną sprawę prowadzoną w ramach postępowania administracyjnego. W efekcie akty administracyjne zawsze skierowane są do konkretnego podmiotu – do osoby prawnej, fizycznej, stowarzyszenia, organizacji społecznej, jednostek państwowych i niepaństwowych.

Korespondencja urzędowa to z kolei przyjmowanie, wysyłanie i redagowanie pism; słowem – jeden ze sposobów wymiany informacji wewnątrz, jak i na zewnątrz danej jednostki. Korespondencja urzędowa składa się z określonych elementów, a dzięki znajomości ich poprawnego rozmieszczenia oraz budowy, możliwa jest swobodna i profesjonalna komunikacja pomiędzy poszczególnymi komórkami organizacyjnymi, instytucjami oraz organami.

Akty administracyjne i ich podział

Akty administracyjne można podzielić, biorąc pod uwagę różne kryteria. Dokonując podziału ze względu na zakres obowiązywania, wyróżnia się:

  • akt administracyjny wewnętrzny – jest kierowany do podmiotów podległych albo służbowo, albo organizacyjne temu organowi, który akt administracyjny wydaje,

  • akt administracyjny zewnętrzny – jest kierowany do wszystkich pozostałych podmiotów, czyli osób fizycznych, podmiotów gospodarczych i instytucji.

Innego podziału aktów administracyjnych można dokonać, biorąc pod uwagę, kto jest ich adresatem. W ten sposób wyróżnia się:

  • akt administracyjny generalny – dotyczy niezindywidualizowanej grupy odbiorców, przykładem może być decyzja o wycofaniu ze sprzedaży leku czy innego produktu,

  • akt administracyjny indywidualny – dotyczy podmiotu indywidualnego w indywidualnie oznaczonej sprawie.

Niezależnie od tego, do kogo akt administracyjny jest kierowany, musi on zawierać wymagane prawem administracyjnym informacje. Szkolenie z redagowania aktów administracyjnych i korespondencji urzędowej w postępowania administracyjnym pozwala pracownikom administracji rządowej i samorządowej pogłębić wiedzę i umiejętności praktyczne z tego zakresu.

Akt administracyjny – przykłady

Akty administracyjne generalne i indywidualne są wydawane codzienne w różnych urzędach. Oto przykłady aktów administracyjnych, które najczęściej otrzymują osoby fizyczne i podmioty gospodarcze:

  • decyzje administracyjne, np. w sprawie nadania numeru NIP, wysokości podatku od nieruchomości, o zmianie nazwiska,

  • pozwolenia, np. na budowę wydawane na podstawie Prawa budowlanego na osiedlenie się,

  • koncesje, np. na sprzedaż alkoholu, wydobywanie kopalin podlegających prawu górniczemu.

Aby otrzymać indywidualny akt administracyjny w formie np. koncesji, konieczne jest złożenie stosownego wniosku oraz spełnienie wymagań przewidzianych w ustawach.

Chcesz dowiedzieć się, jak tworzyć akty administracyjne lub podnieść swoje kompetencje? Skorzystaj z naszej oferty szkoleń!



Polecane artykuły

Czego dotyczy instrukcja kancelaryjna? Weź udział w szkoleniu!

Do obowiązków urzędników należy rozpatrywanie wniosków, odpowiadanie na korespondencję przychodzącą i wydawanie rozmaitych zaświadczeń. Praca z dokumentami oraz ich obieg odbywa się na...
Szkolenia stacjonarne w czasie pandemii – wracamy do Was!

Pandemia COVID-19 przyspieszyła proces cyfryzacji branży edukacyjnej – również w naszej ofercie pojawiły się szkolenia online. Jednak po miesiącach prowadzenia szkoleń na odległość...
Co zrobić, by zostać księgową?

Chcesz w przyszłości pracować na stanowisku księgowej? Brak kierunkowego wykształcenia wcale nie przekreśla Twojej szansy na dobrą i ciekawą pracę. Sprawdź, na czym polega księgowość i...
Specjalista ds. Zamówień Publicznych - 3 -dniowe certyfikowane warsztaty praktyczne z uwzględnieniem nowelizacji przepisów.

10-12 października | Poznań i Online
19-21 października | Warszawa i Online
26-28 października | Gdańsk i Online

Rozliczanie Projektów Unijnych oraz kwalifikowalność wydatków w Nowej Perspektywie Finansowej 2014-2020. 2-dniowe warsztaty praktyczne.

17-18 października | Kraków i Online
28-29 listopada | Warszawa i Online
17-18 grudnia | Wrocław i Online


Zamówienia publiczne dla początkujących - 2 -dniowe warsztaty praktyczne. Kompendium obowiązujących przepisów z uwzględnieniem nowelizacji.

17-18 października | Poznań i Online
17-18 października | Warszawa i Online
17-18 listopada | Gdańsk i Online


Rozliczanie i realizacja projektów unijnych w systemie SL2014 w Nowej Perspektywie Finansowej 2014-2020. 2-dniowe warsztaty praktyczne.

17-18 października | Kraków i Online
14-15 listopada | Warszawa i Online
01-02 grudnia | Warszawa i Online




Kierowanie zespołem - 2-dniowe warsztaty menedżerskie z elementami gry strategicznej i symulacji. [Praktyczne ćwiczenia przy pomocy kamery video].

17-18 października | Wrocław i Kraków i Online
17-18 listopada Poznań i Online
01-02 grudnia Gdańsk i Online

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2009-2022 SZKOLENIA-SEMPER.PL
SEMPER ul. Libelta 1a/2 61-706 Poznań
Nasze oddziały: Szkolenia Wrocław | Szkolenia Warszawa | Szkolenia Kraków | Szkolenia Zakopane | Szkolenia Poznań | Szkolenia Gdańsk
Zamów Voucher
na szkolenie
Zadaj pytanie
w sprawie szkolenia
Szkolenia online
terminy webinarów
Porady prawne
już od 100 zł
KFS
szkolenia dofinansowane
Szkolenia w języku angielskim