Znajdź na stronie:
telefon: 61 307 03 03
tel. kom.: 508 393 926
e-mail: info@szkolenia-semper.pl Kontakt
Niniejszym informujemy, że szkolenia stacjonarne organizujemy z zachowaniem wszystkich środków bezpieczeństwa, ale ostateczna decyzja o realizacji poszczególnych terminów zostanie podjęta na podstawie liczby zgłoszonych uczestników.

Jako alternatywę realizujemy szkolenia w formie online.
Zapytaj o szczegóły: info@szkolenia-semper.pl 508 393 926
KALENDARZ SZKOLEŃ
Organizacja szkoleń Semper Blog Jak motywować siebie i pracowników? Teorie motywowania Maslowa i Herzberga - cz. II

Jak motywować siebie i pracowników? Teorie motywowania Maslowa i Herzberga - cz. II

Jak motywować siebie i pracowników? Teorie motywowania Maslowa i Herzberga - cz. II
Zapewne kojarzycie, drodzy czytelnicy, Piramidę Maslowa odnoszącą się do potrzeb ludzi i ich zaspokajania. Jak ma się ona do motywowania pracowników w kontekście zaspokajania ich potrzeb?

Piramida Maslowa a potrzeby pracowników

Zacznijmy od podstawy trójkąta, czyli potrzeb fizjologicznych, zapewniających pracownikom utrzymanie ich samych i ich rodzin. Stopień wyżej w piramidzie znajdują się potrzeby bezpieczeństwa pracowników, takie jak bezpieczna praca, brak poczucia zagrożenia w środowisku pracy, a po zakończeniu zawodowej aktywności - pewna emerytura.

Piętro wyżej Maslow umieścił potrzeby społeczne, do których w miejscu pracy zaliczyć można znajomość ze współpracownikami, przyjaźnie, świadomość otrzymania od koleżanek i kolegów pomocy i wsparcia, a także przekonanie, że ludzie, z którymi przebywa pracownik w pracy, dobrze Go rozumieją oraz potrafią okazać to zrozumienie.

Na kolejnym stopniu piramidy znajdujemy potrzebę uznania i szacunku. Czym najczęściej chwali się wnukom emeryt po zakończonym okresie aktywności zawodowej? Wyróżnieniami, które otrzymał, dyplomami, nagrodami, pucharami, odznakami, pochwałami i stanowiskiem, które piastował w firmie/firmach. Podczas wykonywanej pracy bodźce te zaspokajają potrzebę szacunku i uznania.

Na samym wierzchołku piramidy, niczym wisienka na torcie, znalazła się potrzeba samorealizacji, czyli przekonanie pracownika, że wykonuje ciekawą, potrzebną i ambitną pracę oraz ma poczucie swobody, przestrzeni do wykonywania swoich obowiązków, odpowiedzialność i decyzyjności.

Piramida Herzberga i jej najważniejsze założenia

Podstawę Piramidy Herzberga zajmują potrzeby fizjologiczne pracowników, do których zaliczyć można podstawowe wynagrodzenie za pracę, wynikające z podpisanej umowy pomiędzy pracodawcą a pracobiorcą. Kolejny, wyższy poziom piramidy, zajmują potrzeby bezpieczeństwa, czyli bezpieczne środowisko pracy, ochrona przed urazami, wypadkami oraz bezpieczeństwo podczas obsługi maszyn i urządzeń. Dobrze mieć świadomość, że po zakończeniu aktywności zawodowej, pracownicy będą mieli zapewnioną emeryturę.

Na wyższym stopniu piramidy umościły się potrzeby społeczne, do których możemy zaliczyć życzliwą atmosferę pracy, środowisko znajomych i przyjaciół z zespołu
i innych komórek firmy czy możliwość otrzymania wsparcia i pomocy od współpracowników
i szefów. Ważne jest też zrozumienie przez przełożonych emocji, oczekiwań i problemów pracowników, czyli empatyczne podejście.

Kolejny stopień w piramidzie zajmują potrzeby uznania przez przełożonych i kolegów, a także szacunku dla pracownika, traktowanie go jako istotę myślącą, zdolną do refleksji i wyrażania swojego zdania. Szacunek i uznanie wyrażane są poprzez nagrody, wyróżnienia, pochwały, ciekawą pracę, udział w inspirujących projektach i zadaniach, a także posiadane stanowisko służbowe i profesjonalizm z tym związany.

Na samym szczycie piramidy rozsiadły się potrzeby samorealizacji, zaspokajane przez przekazywanie pracownikowi odpowiedzialności, swobody działania oraz delegowanie uprawnień do podejmowania decyzji związanych z wykonywaną pracą czy stanowiskiem. Pan Herzberg nie chciał pozostać w tyle, więc skonstruował zestaw czynników higieny oraz czynników motywujących, które wpływają na motywację pracowników, powodując ich zaangażowanie oraz świadomy wkład swojego wysiłku w osiąganie zaplanowanych celów.

Do czynników higieny, wpływających na niezadowolenie z pracy, Herzberg zaliczył jakość kierowania i nadzoru ze strony przełożonych, czyli to, w jaki sposób oraz jakimi metodami/stylami zarządzani są pracownicy. Kolejnym czynnikiem jest płaca podstawowa, którą pracownik otrzymuje za wykonywanie swoich obowiązków i wykorzystanie posiadanych kompetencji. Jeszcze innym - polityka firmy, w której pracują pracownicy, a więc wielkość, branża, sens istnienia firmy (np. produkcyjna, rodzima, zagraniczna, usługowa, klienci, dostawcy, rozwój).

Kolejnym czynnikiem higieny są warunki pracy (np. technologia, organizacja pracy, ergonomia, zaplecze socjalne, ogrzewanie, klimatyzacja, oświetlenie). Następnie są relacje z innymi (współpraca w zespole, komunikacja, rozwiązywanie konfliktów, wspólne z innymi wykonywanie zadań). Ostatnim z czynników higieny jest bezpieczeństwo pracy (zapewnienie bezpiecznych warunków pracy, BHP, odpowiednie i właściwie działające narzędzia pracy, surowce, materiały) .

Zgodnie z teorią Herzberga, do czynników najskuteczniej motywujących ludzi należą elementy takie jak:


1. osiągnięcia – jeśli pracownik ma świadomość swoich osiągnięć, do których mogą należeć np. wyniki sprzedaży, ilość pozyskanych klientów, poczucie rozwoju, posiadanie wiedzy
i umiejętności kluczowych na jego stanowisku pracy, wówczas zwiększeniu ulega satysfakcja i poczucie osiąganych sukcesów,

2. uznanie – wyrażanie uznania pracownikowi przez jego szefa (np. pochwała, nagroda) za zrealizowane cele sprzedażowe i podejmowanie w tym celu działań,

3. ciekawa praca – praca pełna wyzwań, pozbawiona rutyny i monotonii, rozwojowa i atrakcyjna (ambitne cele, udział w interesujących projektach, np. współudział w kreowaniu pomysłów na nowy produkt),

4. odpowiedzialność – swoboda wyboru ścieżki prowadzącej do celu, powierzenie odpowiedzialności (np. za pozyskanie wyjątkowo wymagającego Klienta),

5. rozwój i awanse – zaoferowanie podwładnym ścieżki rozwoju poprzez udział w szkoleniach, danie możliwości awansu zarówno poziomego (brygadzista, lider, młodszy handlowiec, starszy handlowiec, junior doradca, senior doradca, supersenior), jak i awansu pionowego.

Jesteście ciekawi, jak jeszcze wpływać można na zwiększoną motywację pracowników? Wyczekujcie trzeciej części naszego artykułu poświęconego tematyce motywowania! Na koniec zostawiliśmy kilka cennych porad i sugestii, które mogą zwiększyć zaangażowanie pracownika. Tymczasem zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą szkoleniową:

https://www.szkolenia-semper.pl/component/trainings/details/efektywna-motywacja-pracownikow-w-praktyce-inspirujace-2-dniowe-warsztaty-i-konsultacje,90.html

Opracował: ekspert SEMPER Zygmunt Dolata


 



Polecane artykuły

Czego dotyczy instrukcja kancelaryjna? Weź udział w szkoleniu!

Do obowiązków urzędników należy rozpatrywanie wniosków, odpowiadanie na korespondencję przychodzącą i wydawanie rozmaitych zaświadczeń. Praca z dokumentami oraz ich obieg odbywa się na...
Szkolenia stacjonarne w czasie pandemii – wracamy do Was!

Pandemia COVID-19 przyspieszyła proces cyfryzacji branży edukacyjnej – również w naszej ofercie pojawiły się szkolenia online. Jednak po miesiącach prowadzenia szkoleń na odległość...
Co zrobić, by zostać księgową?

Chcesz w przyszłości pracować na stanowisku księgowej? Brak kierunkowego wykształcenia wcale nie przekreśla Twojej szansy na dobrą i ciekawą pracę. Sprawdź, na czym polega księgowość i...
Specjalista ds. Zamówień Publicznych - 3 -dniowe certyfikowane warsztaty praktyczne z uwzględnieniem nowelizacji przepisów.

10-12 października | Poznań i Online
19-21 października | Warszawa i Online
26-28 października | Gdańsk i Online

Rozliczanie Projektów Unijnych oraz kwalifikowalność wydatków w Nowej Perspektywie Finansowej 2014-2020. 2-dniowe warsztaty praktyczne.

17-18 października | Kraków i Online
28-29 listopada | Warszawa i Online
17-18 grudnia | Wrocław i Online


Zamówienia publiczne dla początkujących - 2 -dniowe warsztaty praktyczne. Kompendium obowiązujących przepisów z uwzględnieniem nowelizacji.

17-18 października | Poznań i Online
17-18 października | Warszawa i Online
17-18 listopada | Gdańsk i Online


Rozliczanie i realizacja projektów unijnych w systemie SL2014 w Nowej Perspektywie Finansowej 2014-2020. 2-dniowe warsztaty praktyczne.

17-18 października | Kraków i Online
14-15 listopada | Warszawa i Online
01-02 grudnia | Warszawa i Online




Kierowanie zespołem - 2-dniowe warsztaty menedżerskie z elementami gry strategicznej i symulacji. [Praktyczne ćwiczenia przy pomocy kamery video].

17-18 października | Wrocław i Kraków i Online
17-18 listopada Poznań i Online
01-02 grudnia Gdańsk i Online

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2009-2022 SZKOLENIA-SEMPER.PL
SEMPER ul. Libelta 1a/2 61-706 Poznań
Nasze oddziały: Szkolenia Wrocław | Szkolenia Warszawa | Szkolenia Kraków | Szkolenia Zakopane | Szkolenia Poznań | Szkolenia Gdańsk
Zamów Voucher
na szkolenie
Zadaj pytanie
w sprawie szkolenia
Szkolenia online
terminy webinarów
Porady prawne
już od 100 zł
KFS
szkolenia dofinansowane
Szkolenia w języku angielskim