Znajdź na stronie:
telefon: 61 307 03 03
tel. kom.: 508 393 926
e-mail: info@szkolenia-semper.pl Kontakt
NEWSLETTER

Zapisz się
Organizacja szkoleń Semper Blog „Żeby mi się chciało tak, jak mi się nie chce...”, czyli w jaki sposób motywować siebie i pracowników? - cz. I

„Żeby mi się chciało tak, jak mi się nie chce...”, czyli w jaki sposób motywować siebie i pracowników? - cz. I

„Żeby mi się chciało tak, jak mi się nie chce...”, czyli w jaki sposób motywować siebie i pracowników? - cz. I
Jak sprawić, by pracownicy angażowali się w wykonywaną przez siebie pracę na wysokim poziomie jakościowym i ilościowym? To kluczowe pytanie, które zadają sobie menedżerowie. Z jednej strony, zarządzający pracownikami mają świadomość osiągania zaplanowanych celów, z drugiej natomiast cele realizują ludzie. Zatem, równowaga pomiędzy dążeniem do realizacji celów a zainteresowaniem ludźmi, ich potrzebami, motywami działania i oczekiwaniami ze strony menedżera, stanowi istotę zarządzania ludźmi.

W jaki sposób zwiększyć zaangażowanie pracowników w wykonywana pracę? Jak wywołać, nadać i podtrzymać określone zachowanie pracowników, aby osiągnąć określone cele? Motywowanie to skupianie w sobie umiejętności porozumiewania się z podwładnymi, modelowania zachowania podwładnych dawaniem właściwego przykładu, stawiania ambitnych wyzwań, zachęcania… Również rozwijania, szkolenia, pobudzania wiary w siebie i własne możliwości oraz sprawiedliwego traktowania oraz oceniania. Jak mawiał Monteskiusz - „Kto chce rządzić ludźmi, nie powinien ich gnać przed sobą, lecz sprawić, by podążali za nim”.

Co inspiruje i motywuje ludzi do działania?

Na pytanie szefa skierowane do pracownika, dotyczące tego, co Go motywuje, pada odpowiedź: pieniądze (oczywiście większe niż dotychczas). Czy na pewno? Na ile zwiększy się aktywność i zaangażowanie pracownika po otrzymaniu podwyżki? Czy stanie się on bardziej pracowity, lojalny, twórczy czy innowacyjny? Pracownicy opłacani są ze względu na posiadane kompetencje, stopień ich wykorzystania, realizacje zadań według określonych kryteriów oraz ponoszoną odpowiedzialność. Różnie z tym bywa - na niektórych pracowników wizja podwyżki działa stymulująco, na innych nie.

Dla tych, którzy mają niskie uposażenia, podwyżka jest silniejszym bodźcem niż np. dla osób zarabiających wielokrotność średniej krajowej. Jeśli pracownicy dostrzegają efekty swoich działań i mają na nie wpływ, to niewątpliwie jest to stymulacja do poprawy swoich działań. Na pewno stymulującym elementem jest również to, czy pracownik lubi swoją pracę i akceptuje środowisko pracy (m. in. przełożonych, koleżanki, kolegów, relacje, zasady pracy). Od tego zależy też to, czy stara się wywiązywać z nałożonych na niego ambitnych celów i zadań.

Pracownicy wyczuwają, kiedy są „przekupywani” pieniędzmi przez przełożonych i stają się wówczas roszczeniowi: „Zrobię to, jeśli szef da mi premię”. Zatem, jeśli pracownicy mają świadomość wagi pracy, którą wykonują, efektywności, za którą są doceniani przez przełożonych i współpracowników, są zachęcani i doceniani za działania zgodne z oczekiwaniami organizacji, wówczas chętnie spełniają się w pracy. Natomiast jeśli traktowani są jak „trybiki w maszynie”, jak „bezwolne i bezmyślne automaty”, bez poczucia sensu i potrzeby wysilania się, to trudno jest się takim ludziom zaangażować w pracę. Sprawiedliwe traktowanie pracowników, docenianie ich wkładu w pracę i osiągnięcia, wyrażanie uznania przez przełożonych za rzeczywiste dokonania, realistyczne oczekiwania ze względu na posiadane kompetencje, zapewnienie bezpiecznego środowiska pracy to ważkie bodźce motywacyjne.

Jakie są pozaekonomiczne motywatory przełożonego?

Spróbujmy skompilować zestaw pozaekonomicznych motywatorów, który powinien znajdować się w arsenale każdego szefa:

  • Dostrzeganie wysiłków i wkładu pracy podwładnych w zadania,

  • Chwalenie i docenianie pracownika i zespołu,

  • Systematyczne udzielanie konstruktywnej informacji zwrotnej podwładnym,

  • Pobudzanie i inspirowanie ludzi do działania,

  • Współpracowanie z zespołem,

  • Budowanie atmosfery współpracy i zaufania,

  • Dostrzeganie i wykorzystywanie potencjału posiadanego przez podwładnych,

  • Pomaganie w rozwoju zawodowym i osobistym,

  • Budowanie pozytywnych relacji z pracownikami.

Niebawem kolejne części tekstu poświęconego tematyce motywacji. Tymczasem zachęcamy do zapoznania się z ofertą naszego szkolenia z motywowania.


Opracował: ekspert SEMPER Zygmunt Dolata



Polecane artykuły

Jak rozwijać swoje kompetencje zawodowe?

Rozwój umiejętności zawodowych jest niezwykle istotny dla osiągnięcia sukcesu. Współczesny świat biznesu zmienia się bardzo dynamicznie, a nowe technologie sprawiają, że poszerzanie...
Jak skutecznie zarządzać zespołem?

Właściwe zarządzanie zespołami projektowymi ma ogromne znaczenie dla działalności każdej firmy. Odpowiednie podejście do tego zagadnienia może w bezpośredni sposób przełożyć się na...
Techniki negocjacyjne i osiąganie kompromisu

Negocjacje stanowią integralną część działalności biznesowej, umożliwiając osiąganie porozumień, zawieranie umów oraz rozwiązywanie konfliktów. Jednakże ich odpowiednie prowadzenie...

ponad
0
zadowolonych uczestników

0
zaangażowania
ponad
0
zrealizowanych szkoleń


ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI i KIEROWANIE ZESPOŁEM PROJEKTOWYM - od działań indywidualnych do zespołowych-2-dniowe inspirujące warsztaty praktyczne i symulacje.

08-09 lipca | Kraków lub Online
19-20 sierpnia | Poznań lub Online
23-24 września | Gdańsk lub Warszawa
Specjalista ds. Zamówień Publicznych - 3 -dniowe certyfikowane warsztaty praktyczne z uwzględnieniem nowelizacji przepisów.

08-10 lipca | Poznań, Kraków lub Online
28-30 sierpnia | Gdańsk, Wrocław lub Online
25-27 września | Warszawa, Kraków lub Wrocław
Rozliczanie Projektów Unijnych oraz kwalifikowalność wydatków w Nowej Perspektywie Finansowej 2014-2020. 2-dniowe warsztaty praktyczne.

01-02 lipca | Warszawa, Wrocław lub Online
26-27 sierpnia | Gdańsk, Poznań lub Online
30 września - 01 października | Warszawa, Kraków lub Online
Zamówienia publiczne dla początkujących - 2 -dniowe warsztaty praktyczne. Kompendium obowiązujących przepisów z uwzględnieniem nowelizacji.

11-12 lipca | Warszawa, Kraków lub Online
26-27 sierpnia | Poznań, Wrocław lub Online
26-27 września | Warszawa, Gdańsk, Kraków lub Online
Rozliczanie i realizacja projektów unijnych w systemie SL2014 w Nowej Perspektywie Finansowej 2014-2020. 2-dniowe warsztaty praktyczne.

08-09 lipca | Gdańsk lub Online
22-23 sierpnia | Poznań lub Online
19-20 września | Kraków lub Online
Eksploatacja i utrzymanie obiektów budowlanych w praktyce. Kompendium regulacji prawnych i procedur. 2-dniowe szkolenie z omawianiem kluczowych kwestii problemowych.

04-05 lipca | Gdańsk, Warszawa lub Online
26-27 sierpnia | Kraków lub Online
23-24 września | Warszawa lub Online
Prawo zamówień publicznych w praktyce - Kompendium obowiązujących przepisów - 3-dniowe warsztaty praktyczne w Zakopanem. Elektronizacja zamówień publicznych i nowa ustawa PZP. (Noclegi i wyżywienie w cenie szkolenia).

27 sierpnia do 30 sierpnia 2024 | Zakopane lub Online
08 października do 11 października | Zakopane lub Online
03 grudnia do 06 grudnia | Zakopane lub Online
Kierowanie zespołem - 2-dniowe warsztaty menedżerskie z elementami gry strategicznej i symulacji. [Praktyczne ćwiczenia przy pomocy kamery video].

24-25 czerwca | Warszawa lub Online
11-12 lipca | Poznań lub Online
26-27 sierpnia | Wrocław lub Online
Wszystkie prawa zastrzeżone © 2009-2024 SZKOLENIA-SEMPER.PL
SEMPER ul. Libelta 1a/2 61-706 Poznań
Nasze oddziały: Szkolenia Wrocław | Szkolenia Warszawa | Szkolenia Kraków | Szkolenia Zakopane | Szkolenia Poznań | Szkolenia Gdańsk
Zamów Voucher
na szkolenie
KFS
szkolenia dofinansowane
BUR
Baza Usług Rozwojowych
Szkolenia online
terminy webinarów
Zadaj pytanie
w sprawie szkolenia
Szkolenia w języku angielskim
Porady prawne
już od 100 zł