Znajdź na stronie:
telefon: 61 307 03 03
tel. kom.: 508 393 926
e-mail: info@szkolenia-semper.pl Kontakt
NEWSLETTER

Zapisz się
Organizacja szkoleń Semper Blog „Żeby mi się chciało tak, jak mi się nie chce...”, czyli w jaki sposób motywować siebie i pracowników? - cz. I

„Żeby mi się chciało tak, jak mi się nie chce...”, czyli w jaki sposób motywować siebie i pracowników? - cz. I

„Żeby mi się chciało tak, jak mi się nie chce...”, czyli w jaki sposób motywować siebie i pracowników? - cz. I
Jak sprawić, by pracownicy angażowali się w wykonywaną przez siebie pracę na wysokim poziomie jakościowym i ilościowym? To kluczowe pytanie, które zadają sobie menedżerowie. Z jednej strony, zarządzający pracownikami mają świadomość osiągania zaplanowanych celów, z drugiej natomiast cele realizują ludzie. Zatem, równowaga pomiędzy dążeniem do realizacji celów a zainteresowaniem ludźmi, ich potrzebami, motywami działania i oczekiwaniami ze strony menedżera, stanowi istotę zarządzania ludźmi.

W jaki sposób zwiększyć zaangażowanie pracowników w wykonywana pracę? Jak wywołać, nadać i podtrzymać określone zachowanie pracowników, aby osiągnąć określone cele? Motywowanie to skupianie w sobie umiejętności porozumiewania się z podwładnymi, modelowania zachowania podwładnych dawaniem właściwego przykładu, stawiania ambitnych wyzwań, zachęcania… Również rozwijania, szkolenia, pobudzania wiary w siebie i własne możliwości oraz sprawiedliwego traktowania oraz oceniania. Jak mawiał Monteskiusz - „Kto chce rządzić ludźmi, nie powinien ich gnać przed sobą, lecz sprawić, by podążali za nim”.

Co inspiruje i motywuje ludzi do działania?

Na pytanie szefa skierowane do pracownika, dotyczące tego, co Go motywuje, pada odpowiedź: pieniądze (oczywiście większe niż dotychczas). Czy na pewno? Na ile zwiększy się aktywność i zaangażowanie pracownika po otrzymaniu podwyżki? Czy stanie się on bardziej pracowity, lojalny, twórczy czy innowacyjny? Pracownicy opłacani są ze względu na posiadane kompetencje, stopień ich wykorzystania, realizacje zadań według określonych kryteriów oraz ponoszoną odpowiedzialność. Różnie z tym bywa - na niektórych pracowników wizja podwyżki działa stymulująco, na innych nie.

Dla tych, którzy mają niskie uposażenia, podwyżka jest silniejszym bodźcem niż np. dla osób zarabiających wielokrotność średniej krajowej. Jeśli pracownicy dostrzegają efekty swoich działań i mają na nie wpływ, to niewątpliwie jest to stymulacja do poprawy swoich działań. Na pewno stymulującym elementem jest również to, czy pracownik lubi swoją pracę i akceptuje środowisko pracy (m. in. przełożonych, koleżanki, kolegów, relacje, zasady pracy). Od tego zależy też to, czy stara się wywiązywać z nałożonych na niego ambitnych celów i zadań.

Pracownicy wyczuwają, kiedy są „przekupywani” pieniędzmi przez przełożonych i stają się wówczas roszczeniowi: „Zrobię to, jeśli szef da mi premię”. Zatem, jeśli pracownicy mają świadomość wagi pracy, którą wykonują, efektywności, za którą są doceniani przez przełożonych i współpracowników, są zachęcani i doceniani za działania zgodne z oczekiwaniami organizacji, wówczas chętnie spełniają się w pracy. Natomiast jeśli traktowani są jak „trybiki w maszynie”, jak „bezwolne i bezmyślne automaty”, bez poczucia sensu i potrzeby wysilania się, to trudno jest się takim ludziom zaangażować w pracę. Sprawiedliwe traktowanie pracowników, docenianie ich wkładu w pracę i osiągnięcia, wyrażanie uznania przez przełożonych za rzeczywiste dokonania, realistyczne oczekiwania ze względu na posiadane kompetencje, zapewnienie bezpiecznego środowiska pracy to ważkie bodźce motywacyjne.

Jakie są pozaekonomiczne motywatory przełożonego?

Spróbujmy skompilować zestaw pozaekonomicznych motywatorów, który powinien znajdować się w arsenale każdego szefa:

  • Dostrzeganie wysiłków i wkładu pracy podwładnych w zadania,

  • Chwalenie i docenianie pracownika i zespołu,

  • Systematyczne udzielanie konstruktywnej informacji zwrotnej podwładnym,

  • Pobudzanie i inspirowanie ludzi do działania,

  • Współpracowanie z zespołem,

  • Budowanie atmosfery współpracy i zaufania,

  • Dostrzeganie i wykorzystywanie potencjału posiadanego przez podwładnych,

  • Pomaganie w rozwoju zawodowym i osobistym,

  • Budowanie pozytywnych relacji z pracownikami.

Niebawem kolejne części tekstu poświęconego tematyce motywacji. Tymczasem zachęcamy do zapoznania się z ofertą naszego szkolenia z motywowania.


Opracował: ekspert SEMPER Zygmunt Dolata



Polecane artykuły

Negocjacje win-win – charakterystyka, metody i zalety

Współczesny rynek wymaga od przedsiębiorców nie tylko elastyczności, ale również umiejętności komunikacyjnych. Kluczem do sukcesu często okazują się negocjacje win-win, które skupiają...
Pomoc de minimis – co to jest i komu przysługuje?

Pomoc de minimis stanowi specjalny rodzaj dofinansowania publicznego w Unii Europejskiej, dostosowanego do potrzeb przedsiębiorstw, które nie chcą zakłócać konkurencji wewnątrzwspólnotowej....
Metodyki zarządzania projektem – rodzaje i najważniejsze różnice

Firmy dostrzegające potencjał drzemiący we właściwym zarządzaniu realizowanymi przedsięwzięciami mają do wyboru różne metody zarządzania projektami. Które metodyki zarządzania projektem...

ponad
0
zadowolonych uczestników

0
zaangażowania
ponad
0
zrealizowanych szkoleń


Specjalista ds. Zamówień Publicznych - 3 -dniowe certyfikowane warsztaty praktyczne z uwzględnieniem nowelizacji przepisów.

24-26 kwietnia | Warszawa, Gdańsk lub Online
20-22 maja | Kraków, Poznań lub Online
10-12 czerwca | Warszawa, Wrocław lub Online
Rozliczanie Projektów Unijnych oraz kwalifikowalność wydatków w Nowej Perspektywie Finansowej 2014-2020. 2-dniowe warsztaty praktyczne.

25-26 kwietnia | Wrocław lub Online
23-24 maja | Warszawa, Gdańsk lub Online
13-14 czerwca | Kraków, Poznań lub Online
Zamówienia publiczne dla początkujących - 2 -dniowe warsztaty praktyczne. Kompendium obowiązujących przepisów z uwzględnieniem nowelizacji.

22-23 kwietnia | Gdańsk, Wrocław lub Online
27-28 maja | Warszawa, Kraków lub Online
17-18 czerwca | Gdańsk, Poznań lub Online
Rozliczanie i realizacja projektów unijnych w systemie SL2014 w Nowej Perspektywie Finansowej 2014-2020. 2-dniowe warsztaty praktyczne.

29-30 kwietnia | Kraków lub Online
27-28 maja | Warszawa lub Online
17-18 czerwca | Wrocław lub Online
Eksploatacja i utrzymanie obiektów budowlanych w praktyce. Kompendium regulacji prawnych i procedur. 2-dniowe szkolenie z omawianiem kluczowych kwestii problemowych.

25-26 kwietnia | Warszawa lub Online
27-28 maja | Kraków lub Online
17-18 czerwca | Poznań, Wrocław lub Online
Prawo zamówień publicznych w praktyce - Kompendium obowiązujących przepisów - 3-dniowe warsztaty praktyczne w Zakopanem. Elektronizacja zamówień publicznych i nowa ustawa PZP. (Noclegi i wyżywienie w cenie szkolenia).

11 czerwca do 14 czerwca 2024 | Zakopane lub Online
27 sierpnia do 30 sierpnia 2024 | Zakopane lub Online
08 października do 11 października | Zakopane lub Online
Kierowanie zespołem - 2-dniowe warsztaty menedżerskie z elementami gry strategicznej i symulacji. [Praktyczne ćwiczenia przy pomocy kamery video].

18-19 kwietnia | Gdańsk lub Online
20-21 maja | Kraków lub Online
24-25 czerwca | Warszawa lub Online
Wszystkie prawa zastrzeżone © 2009-2024 SZKOLENIA-SEMPER.PL
SEMPER ul. Libelta 1a/2 61-706 Poznań
Nasze oddziały: Szkolenia Wrocław | Szkolenia Warszawa | Szkolenia Kraków | Szkolenia Zakopane | Szkolenia Poznań | Szkolenia Gdańsk
Zamów Voucher
na szkolenie
KFS
szkolenia dofinansowane
BUR
Baza Usług Rozwojowych
Szkolenia online
terminy webinarów
Zadaj pytanie
w sprawie szkolenia
Szkolenia w języku angielskim
Porady prawne
już od 100 zł