Znajdź na stronie:
telefon: 61 307 03 03
tel. kom.: 508 393 926
e-mail: info@szkolenia-semper.pl Kontakt
NEWSLETTER

Zapisz się
Organizacja szkoleń Semper Blog Kaizen – zaangażuj pracownika

Kaizen – zaangażuj pracownika

Kaizen – zaangażuj pracownika

Japonia od lat plasuje się w czołówce najbardziej rozwiniętych państw świata. Ogromny rozwój technologiczny i produkcyjny tego kraju po II Wojnie Światowej to przede wszystkim efekt odpowiedniego zarządzania poszczególnymi sektorami. Najbardziej znanym modelem zarządzania jest filozofia Kaizen rozpropagowana w Europie w latach 80 ubiegłego wieku przez Masaaki Imai – założyciela Kaizen Institute.

Kaizen – co to jest?

Jak wspomniano wyżej Kaizen to filozofia zarządzania firmą, chociaż zawarte w niej metody można z powodzeniem zastosować również w życiu prywatnym. W dosłownym tłumaczeniu Kaizen to „dobra zmiana”. Jednak żeby zmiana była dobra, to musi być skuteczna i trwała, a jej efekty powinny przynieść zysk lub poprawę ogólnej sytuacji. Zauważenie problemów lub niedociągnięć w sposobie zarządzania przedsiębiorstwem to jedno, ale prawdziwą sztuką jest umiejętne ich rozwiązywanie.

Kaizen to także „metoda małych kroków”, ponieważ uczy wprowadzania zmian stopniowo. Ludzie zdecydowanie przeceniają nagłe zrywy mające przynosić natychmiastowe efekty, a doświadczenie i historia pokazują przecież, że to właśnie zmiany rozłożone w czasie przynoszą znacznie większe korzyści. Można to porównać do zajęć sportowych – muskulaturę i dobrą kondycję dają tylko systematyczne i zrównoważone ćwiczenia. Z kolei zbyt intensywny wysiłek może skutkować kontuzją i przeciążeniem organizmu.

Jak wprowadzić Kaizen w życie?

Wprowadzanie filozofii Kaizen w życie firmy powinno odbywać się zgodnie z jej zasadami, czyli powoli, ale systematycznie. Poza tym bardzo ważne jest zaangażowanie wszystkich pracowników, bez względu na ich stanowisko oraz staż pracy. Często to właśnie pracownicy na najniższych szczeblach najlepiej wiedzą, jakie zmiany usprawnią proces ich pracy. Ponadto zachęcenie pracowników do wyrażania swoich opinii i przedstawiania pomysłów, pozwala im łatwiej znosić zmiany, ponieważ czują, że są również za nie odpowiedzialni.

Filozofię Kaizen można wprowadzać w każdych warunkach i nie ma większego znaczenia specyfika danej branży. Każda firma produkcyjna lub usługowa musi podążać z duchem czasu. Mówi się, że kto się nie rozwija i stoi w miejscu, ten się cofa, gdyż świat pędzi nieubłaganie naprzód. Dlatego należy zawsze trzymać rękę na pulsie, gdyż nadrabianie ewentualnych zaległości i próba dogonienia konkurencji, będzie praco i czasochłonna oraz kosztowna.

Obraz

Zmiany – czemu stawiamy im opór?

Niechęć do zmian wynika z ludzkiej natury. Kojarzą się one z wysiłkiem, utratą bezpieczeństwa oraz zachwianiem równowagi i ustalonego wcześniej porządku. Szczególnie duże i nagłe zmiany budzą negatywne emocje: niepokój, złość, a nawet sprzeciw. Pracownik, któremu siłą narzuci się zmianę sposobu pracy lub jej warunków, może sabotować swoje obowiązki i wykonywać je mniej dokładniej, a to jest równoznaczne ze stratą finansową dla firmy.

Zmiany to także nauka i porzucanie starych przyzwyczajeń, a to wiąże się ze stresem. Z kolei stres to kortyzol, który w dużym natężeniu działa wręcz paraliżująco na człowieka i zniechęca do pracy. Każda zmiana to wyjście z tzw. „strefy komfortu”, a przekraczanie tej umownej linii nigdy nie jest przyjemne. Dlatego lepiej dokonywać zmian małymi krokami, niż zmuszać innych do skoku na głęboką wodę.

Biurko

Kaizen – dlaczego warto?

Zmiany są nieuniknione, a uparte trzymanie się raz obranej ścieżki jest po prostu nieopłacalne. W szybko zmieniającym się społeczeństwie trzeba umieć dostosować się do nowych okoliczności. Proces ten może być praktycznie bezbolesny, jeśli tylko zdecydujemy się mu poddać. Metoda małych kroków pozwala dostosować tempo zmian do otaczającego nas świata, a stałe i drobne poprawki wprowadzane na bieżąco pozwolą utrzymać rozwój firmy na właściwym kursie.

Kaizen umiejętnie integruje pracowników, gdyż ułatwia wymianę poglądów i sprawia, że zatrudnione osoby utożsamiają się z misją przedsiębiorstwa. W dłuższej perspektywie czasu ma to ogromne znaczenie, ponieważ scala firmę i zapewnia jej lojalnych podwładnych.



Polecane artykuły

Negocjacje win-win – charakterystyka, metody i zalety

Współczesny rynek wymaga od przedsiębiorców nie tylko elastyczności, ale również umiejętności komunikacyjnych. Kluczem do sukcesu często okazują się negocjacje win-win, które skupiają...
Pomoc de minimis – co to jest i komu przysługuje?

Pomoc de minimis stanowi specjalny rodzaj dofinansowania publicznego w Unii Europejskiej, dostosowanego do potrzeb przedsiębiorstw, które nie chcą zakłócać konkurencji wewnątrzwspólnotowej....
Metodyki zarządzania projektem – rodzaje i najważniejsze różnice

Firmy dostrzegające potencjał drzemiący we właściwym zarządzaniu realizowanymi przedsięwzięciami mają do wyboru różne metody zarządzania projektami. Które metodyki zarządzania projektem...

ponad
0
zadowolonych uczestników

0
zaangażowania
ponad
0
zrealizowanych szkoleń


Specjalista ds. Zamówień Publicznych - 3 -dniowe certyfikowane warsztaty praktyczne z uwzględnieniem nowelizacji przepisów.

24-26 kwietnia | Warszawa, Gdańsk lub Online
20-22 maja | Kraków, Poznań lub Online
10-12 czerwca | Warszawa, Wrocław lub Online
Rozliczanie Projektów Unijnych oraz kwalifikowalność wydatków w Nowej Perspektywie Finansowej 2014-2020. 2-dniowe warsztaty praktyczne.

25-26 kwietnia | Wrocław lub Online
23-24 maja | Warszawa, Gdańsk lub Online
13-14 czerwca | Kraków, Poznań lub Online
Zamówienia publiczne dla początkujących - 2 -dniowe warsztaty praktyczne. Kompendium obowiązujących przepisów z uwzględnieniem nowelizacji.

22-23 kwietnia | Gdańsk, Wrocław lub Online
27-28 maja | Warszawa, Kraków lub Online
17-18 czerwca | Gdańsk, Poznań lub Online
Rozliczanie i realizacja projektów unijnych w systemie SL2014 w Nowej Perspektywie Finansowej 2014-2020. 2-dniowe warsztaty praktyczne.

29-30 kwietnia | Kraków lub Online
27-28 maja | Warszawa lub Online
17-18 czerwca | Wrocław lub Online
Eksploatacja i utrzymanie obiektów budowlanych w praktyce. Kompendium regulacji prawnych i procedur. 2-dniowe szkolenie z omawianiem kluczowych kwestii problemowych.

25-26 kwietnia | Warszawa lub Online
27-28 maja | Kraków lub Online
17-18 czerwca | Poznań, Wrocław lub Online
Prawo zamówień publicznych w praktyce - Kompendium obowiązujących przepisów - 3-dniowe warsztaty praktyczne w Zakopanem. Elektronizacja zamówień publicznych i nowa ustawa PZP. (Noclegi i wyżywienie w cenie szkolenia).

11 czerwca do 14 czerwca 2024 | Zakopane lub Online
27 sierpnia do 30 sierpnia 2024 | Zakopane lub Online
08 października do 11 października | Zakopane lub Online
Kierowanie zespołem - 2-dniowe warsztaty menedżerskie z elementami gry strategicznej i symulacji. [Praktyczne ćwiczenia przy pomocy kamery video].

18-19 kwietnia | Gdańsk lub Online
20-21 maja | Kraków lub Online
24-25 czerwca | Warszawa lub Online
Wszystkie prawa zastrzeżone © 2009-2024 SZKOLENIA-SEMPER.PL
SEMPER ul. Libelta 1a/2 61-706 Poznań
Nasze oddziały: Szkolenia Wrocław | Szkolenia Warszawa | Szkolenia Kraków | Szkolenia Zakopane | Szkolenia Poznań | Szkolenia Gdańsk
Zamów Voucher
na szkolenie
KFS
szkolenia dofinansowane
BUR
Baza Usług Rozwojowych
Szkolenia online
terminy webinarów
Zadaj pytanie
w sprawie szkolenia
Szkolenia w języku angielskim
Porady prawne
już od 100 zł