Znajdź na stronie:
telefon: 61 307 03 03
tel. kom.: 508 393 926
e-mail: info@szkolenia-semper.pl Kontakt
NEWSLETTER

Zapisz się
Organizacja szkoleń Semper Blog Komunikacja interpersonalna - jak skutecznie budować relacje i rozwiązywać konflikty?

Komunikacja interpersonalna - jak skutecznie budować relacje i rozwiązywać konflikty?

Komunikacja interpersonalna - jak skutecznie budować relacje i rozwiązywać konflikty?

Komunikacja interpersonalna odgrywa kluczową rolę w każdej sferze życia, zarówno tej prywatnej, jak i biznesowej. W poniższym artykule przyjrzymy się dokładnie temu, na czym właściwie polega, a także jaka jest jej rola w budowaniu relacji i łagodzeniu konfliktów zawodowych. Poradzimy także, w jaki sposób można pracować nad jej polepszeniem. Zapraszamy do lektury!

Co to jest komunikacja interpersonalna? Podstawowe informacje

Komunikacja interpersonalna to pojęcie, które w biznesie odnosi się do procesu wymiany informacji, idei i potrzeb między członkami zespołu, klientami, partnerami biznesowymi oraz innymi interesariuszami skupionymi wokół jednego projektu. Jest to kluczowy element skutecznej współpracy oraz budowania silnych relacji i może prowadzić do łatwiejszego osiągania celów biznesowych.

Różne rodzaje komunikacji interpersonalnej odgrywają istotną rolę w wielu obszarach, takich jak negocjacje, zarządzanie zespołem, prezentacje, obsługa klienta czy rozwiązywanie konfliktów. Wymaga ona precyzji, jasności oraz umiejętności skutecznego wyrażania siebie, słuchania oraz budowania pozytywnych relacji.

Komunikacja interpersonalna w biznesie składa się z kilku istotnych elementów. Są to nadawca i odbiorca, przekaz oraz kontekst. Pierwszymi dwoma mogą być na przykład lider i członek zespołu albo sprzedawca i klient. Przekaz to informacja, prośba lub sugestia. Z kolei kontekst określa sytuację biznesową, taką jak spotkanie, prezentacja lub negocjacje.

Przebieg procesu komunikacji interpersonalnej w biznesie zakłada dostosowanie formy i tonu przekazu do kontekstu oraz oczekiwań partnerów biznesowych. Odpowiednio przeprowadzony może przyczynić się do zbudowania zaufania, zwiększenia zaangażowania pracowników, poprawy relacji z klientami oraz osiągania lepszych wyników.

Jak wygląda proces komunikacji interpersonalnej

Odpowiedź na pytanie, co to jest komunikacja interpersonalna to jedno, ale jak wprowadzić tę wiedzę w życie? Wymaga to systematycznego działania opartego na konkretnych krokach. Proces komunikacji interpersonalnej w biznesie można podzielić na następujące etapy:

Krok 1 - określenie celu komunikacji

Celem może być przekazanie informacji, uzgodnienie warunków umowy, rozwiązanie problemu, i tym podobne. W biznesie ważne jest, aby oczekiwania były jasne i zgodne również z celami firmy.

Krok 2 - wybór formy komunikacji

W zależności od celu i nadanego mu kontekstu, należy wybrać odpowiednie rodzaje komunikacji interpersonalnej. Mogą to być rozmowa twarzą w twarz, wideokonferencja, wymiana wiadomości e-mail, prezentacja lub jeszcze coś innego. Właściwy dobór formy ma kluczowe znaczenie dla skuteczności przeprowadzonych działań.

Krok 3 - nadawanie i odbiór komunikatu

Przebieg procesu komunikacji interpersonalnej zakłada wymianę informacji pomiędzy nadawcą i odbiorcą. Ten pierwszy przekazuje polecenia, wyraża swoje myśli, opinie lub prośby. Druga osoba otrzymuje przekaz i interpretuje go.

Krok 4 - feedback 

Odbiorca reaguje na otrzymany komunikat, odpowiadając na pytania, wyrażając swoje opinie lub prosząc o dodatkowe wyjaśnienia. Ważne jest, aby feedback był konstruktywny i oparty na rzetelnej analizie przekazu.

Krok 5 - finalizacja komunikacji

Proces komunikacji interpersonalnej kończy się poprzez podsumowanie i podjęcie decyzji lub uzgodnień. W ujęciu biznesowym istotne jest, aby całość działań była przeprowadzona w sposób efektywny i przyczyniła się do osiągnięcia celów firmowych.

Różne rodzaje komunikacji interpersonalnej - przykłady

Odpowiednio dobrana forma komunikacji może mieć duży wpływ na skuteczność podejmowanych działań. Nie wszystkie rozwiązania sprawdzają się równie dobrze w danej sytuacji i przy podejmowaniu decyzji o skorzystaniu z jednego z nich, należy wziąć pod uwagę kontekst i założone cele biznesowe.

Przykładowe rodzaje komunikacji interpersonalnej to między innymi:

  • Spotkania twarzą w twarz - to bezpośrednia komunikacja umożliwiająca szybką wymianę informacji i obserwacji reakcji niewerbalnych. Wymaga jednak fizycznej obecności uczestników w miejscu spotkania, co nie zawsze jest możliwe.
  • Komunikacja telefoniczna - pozwala na szybką i bezpośrednią wymianę informacji, ale brak możliwości obserwacji reakcji niewerbalnych lub trudności w interpretacji tonu głosu mogą prowadzić do błędów w komunikacji. Wideokonferencje mogą nieco poprawić ten aspekt.
  • Komunikacja pisemna - ten rodzaj komunikacji interpersonalnej pozwala na dokładne sformułowanie przekazu i przemyślenie treści, a także sprzyja archiwizacji, ale może zabierać dużo czasu.
  • Prezentacja i występy publiczne - ta forma umożliwia skuteczne przekazywanie informacji i budowanie autorytetu, ale wymaga umiejętności publicznych i może być bardziej stresogenna. 

Proces komunikacji interpersonalnej - kursy i szkolenia

Jeśli są Państwo zainteresowani pogłębianiem wiedzy i zdobywaniem nowych kompetencji w dziedzinie komunikacji interpersonalnej, zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą na kursy online. 

Obejmuje ona między innymi profesjonalne szkolenia z komunikacji w zespole, które poruszają takie kwestie jak różne rodzaje komunikacji interpersonalnej, właściwe wyrażanie emocji, zdrowa asertywność, konstruktywne rozwiązywanie konfliktów i wiele więcej. 

Liderzy i menedżerowie mogą zdecydować się także na kurs zarządzanie zespołem, dzięki któremu będą w stanie lepiej poznać proces komunikacji interpersonalnej i wdrożyć zdrowe praktyki w swoich projektach.

Jesteśmy przekonani, że wśród wielu dostępnych szkoleń, uda się znaleźć warsztaty idealnie dostosowane do Państwa oczekiwań.



Polecane artykuły

Prawidłowa dokumentacja realizacji zamówienia publicznego

Zastanawiasz się, jaka powinna być dokumentacja zamówień publicznych, by móc uniknąć nieporozumień, stresu i problemów przy rozliczeniach? To temat, który wielu wykonawców odkłada na...
Jak skutecznie aplikować przy zamówieniach publicznych z funduszy unijnych?

Dotacje unijne a zamówienia publiczne – zastanawiasz się co zrobić, aby Twoja oferta do zamówienia publicznego finansowanego ze środków unijnych spotkała się z pozytywnym rozpatrzeniem?...
Czym jest zasada uczciwej konkurencji w zamówieniach publicznych?

Potrzebujesz jasnego wyjaśnienia, czym jest zasada uczciwej konkurencji w zamówieniach publicznych? Jeżeli tak, ten artykuł jest właśnie dla Ciebie! Z poniższego tekstu dowiesz się, jak...

ponad
0
zadowolonych uczestników

0
zaangażowania
ponad
0
zrealizowanych szkoleń


Specjalista ds. Zamówień Publicznych - 3 -dniowe certyfikowane warsztaty praktyczne z uwzględnieniem nowelizacji przepisów.

21-23 maja | Poznań, Wrocław lub Online
09-11 czerwca | Warszawa, Kraków lub Online
07-09 lipca | Gdańsk, Katowice lub Online
Rozliczanie Projektów Unijnych oraz kwalifikowalność wydatków w Nowej Perspektywie Finansowej 2014-2020. 2-dniowe warsztaty praktyczne.

22-23 maja | Warszawa lub Online
09-10 czerwca | Gdańsk lub Online
10-11 lipca | Wrocław lub Online
Zamówienia publiczne dla początkujących - 2 -dniowe warsztaty praktyczne. Kompendium obowiązujących przepisów z uwzględnieniem nowelizacji.

29-30 maja | Warszawa, Kraków lub Online
12-13 czerwca | Gdańsk, Wrocław lub Online
10-11 lipca | Warszawa, Gdańsk, Katowice lub Online
Rozliczanie i realizacja projektów unijnych w systemie SL2014 w Nowej Perspektywie Finansowej 2014-2020. 2-dniowe warsztaty praktyczne.

19-20 maja | Warszawa lub Online
16-17 czerwca | Kraków lub Online
14-15 lipca | Katowice lub Online

Eksploatacja i utrzymanie obiektów budowlanych w praktyce. Kompendium regulacji prawnych i procedur. 2-dniowe szkolenie z omawianiem kluczowych kwestii problemowych.

22-23 maja | Wrocław lub Online
12-13 czerwca | Gdańsk, Warszawa lub Online
03-04 lipca | Poznań lub Online
Prawo zamówień publicznych w praktyce - Kompendium obowiązujących przepisów - 3-dniowe warsztaty praktyczne w Zakopanem. Elektronizacja zamówień publicznych i nowa ustawa PZP. (Noclegi i wyżywienie w cenie szkolenia).

20 maja 2025 r. do 23 maja 2025 r. | Zakopane lub Online
01 lipca 2025 r. do 04 lipca 2025 r. | Zakopane lub Online
16 września 2025 r. do 19 września 2025 r. | Zakopane lub Online
Kierowanie zespołem - 2-dniowe warsztaty menedżerskie z elementami gry strategicznej i symulacji. [Praktyczne ćwiczenia przy pomocy kamery video].

22-23 maja | Warszawa lub Online
26-27 czerwca | Kraków lub Online
28-29 lipca | Wrocław lub Online
Wszystkie prawa zastrzeżone © 2009-2025 SZKOLENIA-SEMPER.PL
SEMPER ul. Libelta 1a/2 61-706 Poznań
Nasze oddziały: Szkolenia Wrocław | Szkolenia Warszawa | Szkolenia Kraków | Szkolenia Zakopane | Szkolenia Poznań | Szkolenia Gdańsk
Zamów Voucher
na szkolenie
KFS
szkolenia dofinansowane
BUR
Baza Usług Rozwojowych
Szkolenia online
terminy webinarów
Zadaj pytanie
w sprawie szkolenia
Szkolenia w języku angielskim
Porady prawne
już od 100 zł