W wielu przedsiębiorstwach ważnym narzędziem do pozyskiwania klientów jest dział sprzedaży, w którego strukturach działają przedstawiciele handlowi. Jednocześnie na tych stanowiskach panuje bardzo duża rotacja. Dzieje się tak między innymi dlatego, że zawód handlowca wiąże się z nieustającym stresem i często rywalizacją. Przedstawiciel musi liczyć się z dużą presją ze strony pracodawcy i klienta. Musi jednocześnie realizować restrykcyjne plany sprzedażowe, oraz spełniać oczekiwania wymagających klientów. W handlu od zawsze panowała duża konkurencja, jednak ostatnie lata sprzyjały przesyceniu rynków i powstawaniu konkurencji. Przedstawiciel handlowy musi o klienta walczyć, jego broń to atrakcyjne oferty ale i umiejętności interpersonalne. Niekiedy adepci sztuki sprzedaży nie radzą sobie ze stawianymi przed nimi oczekiwaniami. Wiele czynników nakłada się na to, że nie potrafią pozyskać nowych klientów, i tym samym realizować planów sprzedażowych firmy.
Wraz z brakiem efektywności w pracy, pracownik zaczyna się „wypalać”. Presja, współzawodnictwo, zła atmosfera w pracy, sprzyja syndromowi wypalenia zawodowego. Osoba dotknięta tym problemem nie dostrzega u siebie predyspozycji do pracy w zawodzie, jest zniechęcona nieudanymi próbami sprzedaży, nie czuje się zmotywowana do poprawy wyników.
Handlowiec który dostrzegł u siebie objawy wypalenia zawodowego, nie jest jednak na stracone pozycji. Walkę o efektywność i czerpanie przyjemności z pracy, może toczyć indywidualnie, lub z pomocą zatrudniającej go firmy. Korporacja powinna zadbać o odpowiednie szkolenia dla swoich pracowników. Profesjonalne przygotowanie do pracy przedstawiciela handlowego to nie tylko forma walki z wypaleniem, ale i jego profilaktyka. Zajęcia z wykwalifikowaną kadrą sprawią, że pracownicy poznają skuteczne techniki sprzedaży oraz nauczą się prezentować sprzedawane usługi, co pozytywnie wpłynie na efektywność ich pracy. Popularną metodą walki i przeciwdziałania wypalenia zawodowego, są również grupowe warsztaty na temat technik walki ze stresem. Pracodawca może również pomóc pracownikom motywując ich odpowiednim wynagrodzeniem, czy np. wyjazdami. Wyjazdy grup sprzedażowych to doskonała forma zarówno motywacji, jak i integracji, która wpłynie na poprawę komfortu pracy w firmie.
Mnogość sposobów na poprawę jakości pracy sprawiają, że wypalenie zawodowe nie wydaje się być znaczącym problemem. Niestety wszechobecny kryzys i problemy finansowe powodują, że nie każda firma inwestuje w rozwój swoich pracowników.
autor: A.Olewnik, ekspert Centrum Organizacji Szkoleń i Konferencji SEMPER