Serdecznie zachęcamy do udziału w warsztatach praktycznych: Zarządzanie projektami zgodnie z metodyką Project Cycle Management - PCM.
Termin Zarządzania Cyklem Życia Projektu był stosowany do opisywania czynności zarządzania i procedur podejmowania decyzji używanych w trakcie cyklu życia projektu (włączając kluczowe zadania, role, odpowiedzialności, kluczowe dokumenty i opcje decyzyjne). W 1992 roku Komisja Europejska zaadoptowała zestaw narzędzi do planowania i zarządzania projektami nazwany Zarządzaniem Cyklem Życia Projektu ( ang. Project Cycle Management - PCM). Metoda ta główny nacisk kładzie na zapewnienie, że projekt spełni oczekiwania finansującego. PCM jest zestawem (zdań, koncepcji, technik):
* koncepcji cyklu życia projektu,
* analizy interesariuszy
* narzędzi planowania (Macierz Logiczna),
* kluczowych czynników jakościowych,
* harmonogramów czynności i zasobów,
* standaryzowanych, spójnych struktur kluczowych dokumentów projektowych
Stosowanie PCM w trakcie realizacji projektu jest nazywane "zintegrowanym podejściem" do zarządzania cyklem życia projektu. Głównym celem, dla którego zastosowano ten zestaw koncepcji było usprawnienie zarządzania projektami współfinasowanymi z Unią Europejską.
Grupa docelowaZarządzanie cyklem życia projektu (ang. Project Cycle Management - PCM) oznacza zastosowanie zintegrowanego podejścia do zarządzania projektem poprzez użycie m.in.:
- Podziału projektu na etapy,
- Analizy wpływu głównych interesariuszy na cele projektowe,
- Kluczowych czynników jakościowych,
- Narzędzi planowania – "Macierzy Logicznej" i harmonogramów,
- Zunifikowanych dokumentów projektowych w ramach danego programu.
Projekt zgodnie z definicją UE jest "serią czynności zmierzających do osiągnięcia jasno określonych celów w zdefiniowanym okresie czasu i określonym budżecie". Głównymi celami szkolenia są:
- Przekazanie uczestnikom szkolenia w sposób przystępny i uporządkowany wiedzy z podstaw zarządzania projektami.
- Nabycie przez uczestników szkolenia praktycznych umiejętności, które będą mogli wykorzystać realizując projekty lub w nich uczestnicząc.
- Zachęcenie uczestników szkolenia do zastosowania poznanych w trakcie szkolenia technik i narzędzi do realizacji swoich zadań i przedsięwzięć w codziennej pracy.
Szkolenie powstało by przekazać Państwu dobre i sprawdzone metody i techniki zarządzania projektami współfinansowanymi ze środków UE, które w znacznej mierze ułatwiają prowadzenie projektu, zwiększając szanse na osiągnięcie sukcesu i założonego celu, a także pomagają w kontrolowany sposób prowadzić projekt.
Korzyści dla uczestnikówI. WPROWADZENIE DO WARSZTATÓW.
- Prezentacja trenera i uczestników.
- Omówienie głównych elementów warsztatów szkoleniowych.
II. WPROWADZENIE DO ZARZĄDZANIA PROJEKTAMI.
- Definicje projektu i programu – ćwiczenie.
- Definiowanie podstawowych terminów i pojęć zarządzania projektem.
- Przyczyny zainteresowania firm i organizacji obszarem zarządzania projektami.
- Kluczowe czynniki sukcesu wpływające na realizacje projektu.
- Cykl życia projektu w kontekście opracowania oferty i realizacji zakresu.
- Podstawowe obowiązki kierownika projektu i członków zespołu.
- Kodeks etyczny zespołu i kierownika projektu.
Ćwiczenia: Opracowanie definicji zarządzania projektami przez uczestników warsztatów.
III. ZARZĄDZANIE CYKLEM PROJEKTU
- Omówienie poszczególnych etapów cyklu życia projektu – PCM.
- Zastosowanie matrycy logicznej do planowania – ćwiczenia grupowe.
- Dekompozycja celów projektu przy wykorzystaniu drzewa problemów – ćwiczenia indywidualne.
- 6 miar sukcesu projektu: czas, budżet, zakres, jakość, ryzyko, korzyści – ćwiczenie grupowe na podstawie studium przypadku.
- Ocena możliwych źródeł weryfikacji skuteczności osiągniętych założeń.
- Typy projektów.
- Czynności koordynacyjne i kierownicze w ramach projektu.
- Warunki wstępne efektywnego zarządzania projektem.
- Ograniczenia dotyczące: czasu, zakresu, budżetu.
Ćwiczenia: Opracowanie matrycy logicznej dla studium przypadku, przyporządkowanie poszczególnych: czynności, zdarzeń, decyzji do etapów cyklu PCM, opracowanie miar sukcesu projektu przy wykorzystaniu scenariusza biznesowego.
IV. PRAKTYCZNE INICJOWANIE PROJEKTU - OBSZARY W ZARZĄDZANIU PROJEKTEM.
- Plan Projektu i opracowanie matrycy priorytetów – ćwiczenie grupowe.
- Uzasadnienie biznesowe projektu – ćwiczenie grupowe.
- Budowa skutecznego zespołu projektowego - ćwiczenie indywidualne.
- Ustalanie wskaźników produktu - ćwiczenie grupowe.
- Ustalanie wskaźników rezultatu - ćwiczenie grupowe.
- Ustalanie wskaźników oddziaływania - ćwiczenie grupowe.
Ćwiczenia: opracowanie planu projektu przy wykorzystaniu scenariusza biznesowego, podjęcie decyzji o zainicjowaniu projektu poprzez opracowanie uzasadnienia biznesowego projektu, określenie wskaźników produktu, rezultatu oraz wskaźników oddziaływania na podstawie analizy dostarczonego przez trenera studium przypadku.
V. PRZYKŁADY W ZAKRESIE PLANOWANIA PROJEKTU - CYKL ŻYCIA PROJEKTU.
- Struktura podziału zadań – studia przypadku.
- Planowanie zasobów.
- Metody szacowania czasu trwania i kosztów zadań projektowych.
- Diagram struktury produktów – ćwiczenia grupowe.
- Diagram następstwa produktów – ćwiczenia grupowe.
- Opis produktu końcowego – ćwiczenia grupowe.
- Schemat sieciowy projektu (metoda ścieżki krytycznej).
- Harmonogram projektu.
Ćwiczenia: Opracowanie struktury podziału zadań na podstawie scenariusza biznesowego, Opracowanie opisu produktu końcowego i definiowanie struktury i zależności między produktami.
VI. DEFINIOWANIE ZAKRESU PROJEKTU – POGŁĘBIENIE WIEDZY.
- Znaczenie roli i funkcji sponsora – ćwiczenia grupowe.
- Analiza interesariuszy projektu – ćwiczenie indywidualne.
- Estymacja głównych potrzeb do realizacji zakresu projektu.
- Metody i techniki estymacji kosztów.
- Wykorzystanie metody SMART do ustalania celów, wymogów i podstawowych mierników – ćwiczenia.
Ćwiczenia: Opracowanie struktury organizacyjnej dla wybranego scenariusza biznesowego, Opracowanie mapy interesariuszy w projektach, Definiowanie celów przy wykorzystaniu techniki SMART.
VII. WYKORZYSTANIE TECHNIK ALOKACJI I ESTYMACJI WYKORZYSTANIA ZASOBÓW W PROJEKTACH.
- Omówienie elementów związanych z monitorowaniem i kontrolą kosztów projektu.
- Przedstawienie głównych technik szacowania zasobów w projektach – ćwiczenia grupowe.
- Podział kosztów w projektach i metodyki ich szacowania – ćwiczenia grupowe.
- Przedstawienie różnych poziomów szacowania eksperckiego w kontekście potrzeb decyzyjnych.
- Uwzględnienie ograniczeń i bilansowanie zasobów.
- Szacowanie ryzyka i konieczność uwzględnienia działań w harmonogramie projektu.
Ćwiczenia: Zastosowanie techniki Delfickiej do planowania budżetu na podstawie scenariusza biznesowego, Poziomy dokładności oszacowań na poszczególnych etapach cyklu życia projektu.
VIII. PLANOWANIE PROJEKTU.
- Planowanie zakresu i struktury podziału pracy projektu – ćwiczenia grupowe.
- Definiowanie głównych kamieni milowych – ćwiczenia grupowe.
- Opracowanie harmonogramu realizacji za pomocą techniki: PERT, CPM i Gantta.
- Mind Mapping jako skuteczne narzędzie do tworzenia koncepcji realizacji zakresu projektu.
- Techniki planowania kosztów projektu (od etapu próby pozyskania oferty po realizację zakresu).
- Model potrójnego ograniczenia - ćwiczenia grupowe.
- Stworzenie planu komunikacji, jakości i macierzy odpowiedzialności.
- Identyfikacja podstawowych błędów i sposobów ich eliminacji w planowaniu projektu.
Ćwiczenia: Definiowanie kamieni milowych dla przekazanych przez trenera studium przypadku, Opracowanie planu komunikacji w projekcie, Definiowanie ograniczeń w projekcie.
IX. WYZNACZANIE PLANU BAZOWEGO I MONITOROWANIE REALIZACJI ZADAŃ ZGODNIE Z PRZYJĘTYM HARMONOGRAMEM.
- Znaczenie planu bazowego w kontekście monitorowania uzyskanych wyników.
- Definiowanie i znaczenie typów planów bazowych.
- Metoda wartości wypracowanej i ocena rentowności przedsięwzięcia.
- Cele projektu (główne i cząstkowe), tzw. „drzewo celów”.
- Koszty, przychody, przepływy gotówkowe
- Przekroje i szacowanie kosztów projektów
- Metoda Earned Value i jej zastosowanie – ćwiczenie indywidualne.
- Orientacja na korzyści projektu.
- Szacowanie wartości projektu.
Ćwiczenia: Wykorzystanie metody Earned Value na podstawie studium przypadku.
X. WPŁYW DOKONYWANYCH ZMIAN NA HARMONOGRAM PROJEKTU I ALOKACJĘ ZASOBÓW.
- Proces zarządzania zmianą i jego implementacja w harmonogramie – ćwiczenia grupowe.
- Szacowanie kosztów zmiany i jej konsekwencje na cele biznesowe przedsięwzięcia.
- Metody gradacji i selekcji proponowanych zmian w projekcie.
- Proces komunikacji zmiany w projekcie.
- Aktualizacja planu bazowego i wyznaczanie nowych planów bazowych.
Ćwiczenia: Analiza wpływu zmiany na poszczególne obszary biznesowe i ocena konsekwencji dla przekazanego przez trenera studium przypadku.
XI. TECHNIKI MONITOROWANIA PROJEKTU.
- Diagnozowanie przyczyn wystąpienia odchyleń i konieczność wprowadzania aktualizacji harmonogramu.
- Wykorzystanie harmonogramu w budowaniu pozytywnych relacji i oczekiwań z głównymi interesariuszami projektu.
- Kontrola kosztów i zalokowanych zasobów na różnych etapach cyklu życia projektu.
- Ocenia końcowa uzyskanych efektów i zapewnienie właściwej komunikacji.
- Orientacja na korzyści projektu – ćwiczenia grupowe
- Szacowanie wartości projektu.
Ćwiczenia: Opracowanie planu przeglądu korzyści w projekcie.
XII. ZARZĄDZANIE RYZYKIEM W PROJEKCIE.
- Identyfikacja czynników ryzyka.
- Rodzaje ryzyka w projektach.
- Kwantyfikacja ryzyka - szacowanie ryzyka.
- Analiza ryzyka.
- Ocena skuteczności podjętych działań.
Ćwiczenia: Wykorzystanie rejestru ryzyka do zarządzania ryzykami w projekcie.
XIII. REALIZACJA I ZAMKNIECIE PROJEKTU.
- Akceptacja planu projektu przez sponsora projektu i klienta.
- Struktura i organizacja zespołu projektowego.
- Aktywne zarządzanie ryzykiem.
- Zarządzanie zamówieniami w projekcie.
- Weryfikacja, raportowanie i monitorowanie zakresu projektu.
- Zamkniecie formalne projektu.
XIV. ZARZĄDZANIE ZMIANAMI W PROJEKCIE.
- Procedury oceny potrzeb projektu.
- Określenie kryteriów kontroli zmian.
- Wybór narzędzi i technik zapewniających realizację oczekiwań klientów.
- Główne kryteria sukcesu – ćwiczenia.
Ćwiczenia: Wykorzystanie techniki MOSCOW do podjęcia decyzji o przyjęciu lub odrzuceniu zmiany w projekcie na podstawie studium przypadku.
XV. PRZYCZYNY PORAŻEK PROJEKTÓW.
XVI. PODSUMOWANIE I WNIOSKI KOŃCOWE.
Zachęcamy do kontaktu telefonicznego i mailowego.
Chętnie odpowiemy na wszelkie pytania:
Centrum Organizacji Szkoleń i Konferencji SEMPER
SZKOLENIA | KONFERENCJE | DORADZTWO
ul. Libelta 1a/2
61-706 Poznań
Godziny pracy biura: Pn-Pt 08.00 - 18.00
Departament szkoleń otwartych:
tel. 690 059 155
tel. 508 393 926
tel. 577 177 547
tel. 733 544 190
tel. 570 590 060
tel. (61) 3070303
tel. (61) 8102194
tel. (61) 4152036
tel. (61) 4152810
tel. (61) 4152820
fax. (61) 6 247 936
fax. (61) 2 786 300
info@szkolenia-semper.pl
www.szkolenia-semper.pl
Najważniejsze powody, dla których warto wybrać organizowane przez nas szkolenie:
1. Centrum Organizacji Szkoleń i Konferencji SEMPER jest jedną z wiodących firm szkoleniowych w Polsce.
2. Naszym celem jest zapewnienie Państwu elastycznych rozwiązań doradczych i dostosowanych szkoleń w celu osiągnięcia rzeczywistych rezultatów i efektów w pracy zawodowej.
3. Gwarantujemy zajęcia prowadzone przez najlepszych w kraju specjalistów.
4. Liczne referencje i opinie potwierdzają wysoką jakość naszych usług: referencje
POLITYKA RABATOWA
ponad 0 zadowolonych uczestników |
0 zaangażowania |
ponad 0 zrealizowanych szkoleń |
"Z przyjemnością wystawiam pozytywną opinię. Polecam SEMPER ze wzgledu na profesjonalizm, terminowość i starannie wybranych wykładowców prowadzących szkolenia". |
"Warsztat przeprowadzony profesjonalnie, w zupełnie innej formie, niż wszystkie inne szkolenia, w których uczestniczyłem". |
"Szkolenie spełniło moje oczekiwania w 100%. Bardzo podobało mi się teoretyczne połączenie z praktyką oraz aktywizacją uczestników." |
"Pozytywnie oceniam szkolenie. Osoba prowadząca bardzo pomocna, niesamowita wiedza i gotowość w rozwiązaniu przedstawionych problemów." |
"Całość tematyki i sposób jest przekazywania doskonały. Prowadzący – najwyższa klasa. Fachowe szkolenie prowadzone w miłej atmosferze. Wspaniała wiedza prowadzącego." |
"Szkolenie prowadzone bardzo rzetelnie, wszystkie zagadnienia omówione do wyczerpania. Bardzo dobre podejście prowadzącego." |